What is a Good School?

Wat is een OGO school?

Gevraagd door: mr. Niek van den Berg  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.2/5 (65 stemmen)

Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie. De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Vygotsky. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek.

Wat is OGO school?

Ontwikkelingsgericht onderwijs is een algemene term die aangeeft dat de ontwikkeling van het kind centraal moet staan in het onderwijs en niet het onderwijsprogramma. Daarnaast is de socialisatie van leerlingen een belangrijk uitgangspunt. Ontwikkelingsgericht onderwijs is dus zeker geen individueel onderwijs.

Wat is specifiek ontwikkelingsgericht werken?

Ontwikkelingsgericht werken is een educatieve methodiek gericht op het stimuleren van de brede ontwikkeling van kinderen met aandacht voor sociale activiteiten als samen spelen, samenwerken en leren van en met elkaar.

Hoeveel OGO scholen in Nederland?

Meer dan 300 scholen geven in Nederland sinds 1990 vorm aan Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO).

Waarom adaptief onderwijs?

Adaptief onderwijs zorgt ervoor dat er minder klassikaal en meer individueel gewerkt wordt. Dankzij adaptieve programma's zijn leerkrachten minder tijd kwijt aan het bijhouden van het leerniveau van leerlingen. Dit laat een overzicht in het programma zien.

35 gerelateerde vragen gevonden

Wat is het uitgangspunt van adaptief onderwijs?

Doel van adaptief onderwijs is onder meer: De leerling te laten leren door informatie dusdanig aan te bieden dat het bij de leerling past met als visie dat de leerling beter leert als de leerstof op de leerling is afgestemd en op zo'n manier wordt aangeboden dat het de interesse van de leerling heeft.

Wat zijn de drie basisbehoeften Volgens Luc Stevens?

Relatie, autonomie en competentie als de drie psychologische basisbehoeften om ontwikkeling en motivatie te kunnen waarborgen.

Hoe kan breed observeren bijdragen tot ontwikkelingsgericht opvoeden?

Door breed te observeren krijgt men zicht op de diversiteit in lerende groepen. Daarmee bedoelen we dat je leert kijken naar het sociale gedrag van de lerende in verschillende situaties in de klas en in situaties buiten de klas die op het eerste zicht niets met schools leren te maken hebben.

Wie heeft OGO bedacht?

OGO is ontstaan in de jaren '80 van de vorige eeuw. Tot de grondleggers van het OGO behoren Frea Janssen-Vos, Bea Pompert, Niko Fijma, Jacques Carpay, Carel van Parreren, Bert van Oers en Henk Vink.

Waar staat Montessori onderwijs voor?

Montessori is een onderwijsconcept voor de voorschool, basis- en voortgezet onderwijs. Op een montessorischool leren kinderen zelfstandig werken en zitten zij met meerdere jaargroepen in een klas. Tegenwoordig combineren montessorischolen vaak montessorimateriaal met reguliere taal- en rekenmethodes.

Wat zijn voorbeelden van ontwikkelingsgerichte activiteiten?

Kennis over de natuur en dieren ontwikkelen. Creativiteit ontwikkelen door middel van diverse kunst- en knutselactiviteiten. Sport en spel activiteiten. (Voor)lezen ter bevordering van taalontwikkeling, woordenschat, concentratie, fantasie en luistervaardigheid.

Wat is Denkpraten?

Denkpraten: praten over waar je aan kunt denken: gebeurtenissen, gevoelens, gedachten.

Welke ontwikkelingen zijn er?

Er zijn vier gebieden:
  • Cognitieve ontwikkeling. De cognitieve ontwikkeling is de ontwikkeling van het denken en de waarneming. ...
  • Creatieve ontwikkeling. Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. ...
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling. ...
  • Motorische ontwikkeling.

Waarom ervaringsgericht onderwijs?

Binnen het ervaringsgericht onderwijs (EGO) staat betrokkenheid van het kind centraal. Als een kind geïnteresseerd bezig is met een activiteit, dan is het geconcentreerd en gemotiveerd. Dit leidt vervolgens tot een 'fundamenteel leren': een grondig begrip van nieuwe kennis en vaardigheden.

Waarom thematisch werken basisschool?

Thematisch werken biedt samenhang tussen de verschillende activiteiten en is goed voor de stimulering van de taalontwikkeling. Binnen een thema kunnen kleuters woordbetekenissen herhalen en toepassen. Voordelen van thematisch werken: Zorgt voor betrokkenheid.

Wat verstaan we onder spelend leren?

Spelenderwijs leren is een door de leerkracht vooraf bepaalde leerdoel inoefenen door middel van spelletjes en werkbladen nadat er instructie is gegeven. Het spelenderwijs leren is dus iets anders dan 'gewoon spelen'. Het is deels afhankelijk van de leerkracht en altijd doelgericht.

Wat is onderzoekend leren basisonderwijs?

Onderzoekend leren stelt kinderen in staat zelf verbindingen (associaties) te maken tussen eerder opgedane kennis en ervaringen, en nieuwe informatie of vaardigheden. Het leert kinderen zelfstandig te denken en handelen, bevordert het nemen van initiatieven en leert kinderen plannen, uitvoeren en reflecteren.

Welke rol speelt de sociaal culturele context bij OGO?

De sociaal-culturele omgeving, de context zoals dat bij ontwikkelingsgericht onderwijs wordt genoemd, speelt bij de ontwikkeling een belangrijke rol. Aan die context geef jij als opvoeder samen met de kinderen vorm. Zowel de kinderen als jij brengen onderwerpen in.

Wat is de zone van de naaste ontwikkeling?

De zone van naaste ontwikkeling (ZNO) is het aanspreken van het kind op een niveau dat net buiten bereik is van wat een kind op eigen kracht kan. Wat een kind zelfstandig kan, is de actuele ontwikkeling. Waar een kind hulp bij nodig heeft, is de naaste ontwikkeling.

Wat betekent ontwikkelingsgericht?

Wat is “ontwikkelingsgericht!”? Een ontwikkelingsgerichte benadering gaat uit van wat er reeds is en onderzoekt de mogelijkheden tot groei. Dat is een andere benadering dan het oplossen van problemen. Ontwikkelingsgericht werken waardeert wat goed gaat, laat los wat niet meer werkt en voegt toe wat nu nodig is.

Wat is ontwikkelingsgericht materiaal?

Ontwikkelingsmateriaal wordt gezien als een hulpmiddel om het ontwikkelingsproces van kinderen optimaal te beïnvloeden. Het materiaal heeft een bepaalde noodzaak. Het kind ontwikkelt zich als het actief en handelend bezig is. Met het materiaal kan het kind zelfstandig aan de slag gaan.

Welke vijf kernactiviteiten kent ontwikkelingsgericht onderwijs?

Er zijn vijf kernactiviteiten: spelactiviteiten, constructieve en beeldende activiteiten, gespreksactiviteiten, lees- en schrijfactiviteiten en reken- en wiskundige activiteiten.

Wat zijn de drie basisbehoeften?

Dit zijn de behoefte aan competentie, autonomie en relatie. Voor leerlingen is het belangrijk dat er ook aandacht is voor deze behoeften.

Wat zijn de drie basisbehoeften van de mens?

Ieder mens heeft 3 basisbehoeften: competentie, autonomie en verbondenheid. De behoefte aan competentie gaat om het gevoel de capaciteiten te hebben om goed te kunnen functioneren. De behoeften aan autonomie gaat om de controle om zelf keuzes te maken en tot op zeker hoogte zelfstandig te kunnen handelen.

Wat zijn de basisbehoeften van een leerling?

Adaptief onderwijs is onderwijs dat voldoet aan een drietal basisbehoeften van leerlingen: relatie, competentie en autonomie. Onder de basisbehoefte relatie wordt verstaan dat leerlingen zich geaccepteerd weten, ze erbij horen, ze het gevoel hebben welkom te zijn, ze zich veilig voelen.