Kan ik WONEN in een GEERFD HUIS? Zeker wel, maar wat moet je vooraf weten.

Wat is een latere vermelding bij een akte?

Gevraagd door: ing. Esmee Gansneb genaamd Tengnagel tot Bonkenhave MA  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 4.4/5 (3 stemmen)

De latere vermelding is een tweede pagina die wordt gehecht aan een bestaande akte van de Burgerlijke Stand. Denk hierbij aan een geboorteakte of een huwelijksakte.

Wat is een latere vermelding?

Een latere vermelding is een schriftelijk bewijs dat een huwelijk is ontbonden door echtscheiding. Dit is een blad dat achter de huwelijksakte wordt gevoegd. Een daadwerkelijke akte wordt tegenwoordig niet meer opgemaakt.

Wat is het verschil tussen een akte en een uittreksel?

Wat is het verschil tussen een uittreksel en afschrift? Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'.

Wat staat er in akte burgerlijke stand?

Een akte van de burgerlijke stand is een officieel document van een geboorte, overlijden, huwelijk, partnerschapsregistratie of echtscheiding. De akte vraagt u aan in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Is de burgerlijke stand openbaar?

Geboorteakten zijn openbaar vanaf 100 jaar na geboorte van de persoon. Overlijdensakten zijn openbaar vanaf 50 jaar na overlijden van de persoon. Huwelijksakten zijn openbaar vanaf 75 jaar na voltrekking van huwelijk van de personen.

27 gerelateerde vragen gevonden

Wie mag akte burgerlijke stand opvragen?

De volgende personen kunnen dit aanvragen: uzelf; een gemachtigde; iemand met een 'gerechtvaardigd belang' (bijvoorbeeld bij een rechtszaak).

Kun je nagaan of iemand getrouwd is?

U zoekt in het huwelijksgoederenregister via de website Rechtspraak.nl. De gegevens zijn gratis te bekijken.

Welke twee dingen hoef je niet aan de burgerlijke stand door te geven?

Uitzondering hierop zijn buitenlandse akten en echtscheidingsakten van in het buitenland gesloten huwelijken die in Den Haag geregistreerd (kunnen) worden.

Kan iedereen een akte van overlijden opvragen?

De machtiging kan worden afgegeven door de ouders, kinderen, echtgenoot, echtgenote of geregistreerd partner van de overledene. Erfgenaam? Ook als u erfgenaam bent, kunt u de overlijdensakte opvragen (zonder machtiging).

Wat staat er op een uittreksel?

Persoonsgegevens van ingezetenen in de BRP

Hun voornamen en achternamen, geslacht en burgerservicenummers. Uw nationaliteit en de reden voor het verkrijgen of verliezen van de Nederlandse nationaliteit. Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner.

Hoe oud mag een geboorteakte zijn?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt.

Hoe lang duurt het voordat je een uittreksel krijgt?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.

Kan je uittreksel online aanvragen?

U vraagt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan bij de gemeente waar u woont. U vraagt uw uittreksel aan via de knop 'Uittreksel aanvragen'. U logt in met uw DigiD en betaalt met iDeal.

Wat is een akte van erkenning?

De erkenning is een authentieke akte waarbij een persoon te kennen geeft dat er een band van vader– of moederschap bestaat tussen zichzelf en een kind. Deze procedure wordt beheerst door het recht van de staat waarvan de ouder de nationaliteit heeft op het ogenblik van de erkenning.

Hoe lang bestaat de burgerlijke stand?

Sinds de invoering van de burgerlijke stand in 1811 heeft elke Nederlandse gemeente ambtenaren van de burgerlijke stand in dienst. Zij maken een akte op van de belangrijkste gebeurtenissen in het leven: een geboorteakte, een huwelijksakte (soms ook een echtscheidingsakte) en een overlijdensakte.

Welke akten mag de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ondertekenen?

Artikel 1 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

De ambtenaar van de burgerlijke stand heeft meer bevoegdheden heeft dan de babs, die alleen bevoegd is om huwelijken te voltrekken en de akte te ondertekenen.

Wie verzorgt akte van overlijden?

Na de aangifte maakt de gemeente een akte van overlijden op. Op de akte staan de gegevens van de overledene. Ook de naam van de aangever staat op de akte.

Wie krijgt automatisch bericht bij overlijden?

Kort na het overlijden heb je een akte van overlijden ontvangen. Instanties vragen hier vaak om. Stuur altijd een kopie op van de akte. De gemeente geeft het overlijden automatisch door aan overheidsinstanties als de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Waarom vraag de bank om een akte van overlijden?

Het is belangrijk dat het geld van een overleden persoon terechtkomt bij de juiste personen: de mensen die er recht op hebben. Met een verklaring van erfrecht weten banken zeker dat dat gebeurt. En dat wij als bank met de juiste persoon handelen.

Is single een burgerlijke staat?

Als je single bent, of een vriend of vriendin hebt, dan val je in de categorie 'ongehuwd'. Je burgerlijke staat is ook 'ongehuwd' als je samenwoont met je vriend of vriendin en geen geregistreerd partnerschap hebt.

Waarom moet werkgever burgerlijke staat weten?

De werkgever is namelijk verplicht om jouw gegevens ook door te geven aan de Belastingdienst. Wanneer je geregistreerd wordt onder een foutieve burgerlijke staat, krijg je te maken met hele andere belastingvoorwaarden. De Belastingdienst legt de verantwoordelijkheid voor de correctheid van deze gegevens bij jou neer.

Is geboorteakte hetzelfde als uittreksel?

Het afschrift burgerlijke stand is niet hetzelfde als een uittreksel Basis Registratie Personen.

Wat gebeurt er als je de akte van berusting niet tekent?

Indien 1 partij geen akte van berusting tekent dan kan de andere partij na drie maanden zelf de beschikking van de rechtbank inschrijven in de registers van de burgerlijke stand. Hiervoor is de originele beschikking van de rechtbank nodig, de eigen originele akte van berusting en een akte van appèl.

Hoe kan ik aantonen dat ik niet getrouwd ben?

De verklaring over de de burgerlijke staat bewijst dat u ongehuwd bent. U vraagt de verklaring aan in de gemeente waar u woont.

Is een huwelijk openbaar?

Het huwelijk is een openbare aangelegenheid: een ieder moet in de gelegenheid worden gesteld om de huwelijkssluiting bij te wonen.

Vorige artikel
Waarom geen driewieler?