EDI inleiding

Wat is EDI bij kleuters?

Gevraagd door: Leon van Veen  |  Laatste update: 28 november 2023
Score: 4.6/5 (52 stemmen)

Expliciete Directe Instructie is een fijn didactisch middel om een effectieve instructie te geven. Hoe leuk is het om juist die instructie samen te laten komen met spel. Spel zorgt dat jonge kinderen door imitatie nieuwe kennis tot zich nemen.

Wat is EDI methode?

Expliciete Directe Instructiemodel (EDI)

Een belangrijke techniek is het controleren van het begrip tijdens de verschillende lesonderdelen zodat onze leerlingen zelfstandig de leerstof kunnen verwerken. Voordat het zelfstandig werken zinvol uitgevoerd kan worden moet 80% van de leerlingen het lesdoel behaald hebben.

Wat is EDI in het onderwijs?

Directe instructie (DI) is een model waarbij de leraar start met het geven van klassikale instructie, op een interactieve manier. De vervolgactiviteiten stemt de leraar af op de behoeften van de leerlingen.

Wat is het doel van EDI?

EDI is een vorm van metacognitief lesgeven. Dit betekent dat je als leerkracht weet hoe je instructie geeft, wanneer je bepaalde technieken gebruikt, waarom je doet wat je doet en wat het effect ervan op de ontwikkeling van je leerlingen is. Hierin speelt de leerkracht een centrale rol.

Hoe geef ik een goede EDI les?

In een goede EDI-les wordt het lesdoel expliciet met de leerlingen gedeeld, door deze voor te lezen of op het bord te schrijven. Vaak wordt het lesdoel getoond op het digibord. Een prima visuele ondersteuning, maar er zit wel een nadeel aan.

30 gerelateerde vragen gevonden

Waarom geen EDI bij kleuters?

Bij EDI voor kleuters wordt ervan uitgegaan dat geïsoleerd aangeboden kennis en vaardigheden door kinderen later worden toegepast in spontaan spel, maar er zijn voldoende redenen om aan te nemen dat dit aanbod het spontane spel vooral hindert en verder ook weinig oplevert.

Welke 6 stappen volg je bij het geven van een goede instructie?

Het gaat hierbij om openstaan, begrijpen, willen, kunnen, doen en blijven doen.

Wat is het verschil tussen Adi en EDI?

ADI, EDI en IGDI zijn verschillende modellen van Directe Instructie. In het kort: EDI legt de focus vooral op de manier van instructie geven, ADI benadrukt het activeren van leerlingen en IGDI focust op differentiatie in de les.

Wat is EDI rekenen?

Expliciete Directe Instructie (EDI) verovert steeds meer terrein in het primair onderwijs. De idee erachter is dat kinderen leren rekenen door te volgen wat de leraar hen voordoet, in plaats van zelf onder leiding van een leraar ontdekken hoe de wereld in elkaar zit.

Wie heeft EDI bedacht?

Het boek Expliciete Directe Instructie 2.0 (EDI) van John Hollingsworth & Silvia Ybarra laat zie hoe je het directe instructiemodel hiervoor kan gebruiken.

Wat zijn goede controle van begrip vragen?

Bij het controleren van begrip kunnen steeds de volgende zes stappen gevolgd worden:
  • Eerst instructie geven. ...
  • Dan pas vragen stellen over wat zojuist is uitgelegd.
  • Denktijd bieden. ...
  • Willekeurig beurten geven. ...
  • Is het antwoord goed, gedeeltelijk of bijna goed, of helemaal fout?
  • Feedback geven.

Wat is een effectieve instructie?

Effectieve instructie is het doelmatig aanbieden van nieuwe leerstof. Kinderen willen niet onnodig wachten op uitleg, daarom is het belangrijk om de instructie zo te geven, dat er geen leertijd verloren gaat.

Hoe lang bestaat EDI?

EDIFACT is een internationale standaard voor elektronisch gegevensuitwisseling (electronic data interchange, EDI). EDIFACT is opgezet door de Verenigde Naties en is een afkorting van (United Nations) Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport en werd het eerst gepubliceerd in maart 1987.

Wat zijn de begrippen van doelen?

Lesdoelen zijn de inhoudelijke doelen die een leerkracht wil bereiken met zijn les. De doelen kunnen betrekking hebben op kennis, vaardigheden en attitude. Het is van belang om de lesdoelen SMARTI te formuleren, dat wil zeggen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend.

Wat is een goed Lesdoel?

Een goed lesdoel is compact, concreet en controleerbaar. Het lesdoel is niet te lang, niet te vaag of onduidelijk. Een lesdoel bestaat uit een korte krachtige zin die omschrijft wat er geleerd gaat worden. Het doel moet controleerbaar zijn.

Wat is instructief leren?

Directe instructie is een gestructureerde manier van lesgeven, die een grote impact heeft op de leerresultaten. Kenmerkend is de stapsgewijze aanpak, waarbij de leraar sturend is, maar ook de leerlingen activeert. Daarvoor zijn verschillende didactische technieken beschikbaar.

Wat is een kleine Lesafsluiting?

'Kleine' lesafsluiting

De kleine lesafsluiting is een som die de leerlingen alleen op hun wisbordje moeten maken. Tijdens deze afsluiting controleert de leerkracht of de leerlingen de som goed kunnen maken en of ze de juiste stappen uit het stappenplan volgen.

Wat valt er onder klassenmanagement?

Onder klassenmanagement verstaan we: Het samenhangende geheel aan maatregelen en inspanningen van leerkrachten en leerlingen om een positieve leeromgeving te creëren, waarin de leerkracht succesvol kan werken en de leerlingen succesvol kunnen leren en gedragsproblemen zo veel mogelijk voorkomen worden.

Wat is het Grimm model?

Het GRRIM (Gradually Release of Responsibility Instruction Model) van Pearson en Gallagher (1983) wordt bij begrijpend luisteren ingezet. De centrale gedachte van dit instructiemodel is, dat door interactief denken over de inhoud van teksten, de ontwikkeling van luisterbegrip wordt bevorderd.

Wat is het Adi model?

Activerende Directe Instructie (ADI) is een model om differentiatie op de klasvloer concreet vorm te geven. Je maakt kennis met een lesaanpak voor instructielessen die voor alle leerlingen een meerwaarde betekenen.

Waarom is directe instructie belangrijk?

Directe instructie helpt leerlingen de basisvaardigheden syste- matisch en succesvol eigen te maken, maar draagt ook bij aan het verkrijgen van inzicht en begrip. Op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen heeft directe instructie een positief effect (Hattie, 2015).

Waarom een verlengde instructie?

Door het versterken van de basisinstructie kun je veel uitval voorkomen. De leerlingen die het lesdoel tijdens de kleine lesafsluiting onvoldoende beheersen, krijgen een verlengde instructie. Het staat niet bij voorbaat vast welke leerlingen deelnemen aan de verlengde instructie.

Wat zijn de 4 speerpunten van een goede les?

DE VIER SLEUTELS VOOR EEN EFFECTIEVE LES
  • Stelt de leerkracht een scherp leerdoel in de les?
  • Volgt de leerkracht 'de kortste weg naar Rome'?
  • Stimuleert de leerkracht de actieve betrokkenheid van leerlingen?
  • Stemt de leerkracht af op verschillen?

Hoe maak je een lesplan?

Hoe gebruik je het formulier?
  1. Bepaal het doel van de les. ...
  2. Bedenk welke voorkennis je zou mogen verwachten. ...
  3. Bedenk welke begrippen of vaardigheden je leerlingen minimaal moeten leren in deze les. ...
  4. Bedenk met welke werkvormen je de stof gaat overbrengen. ...
  5. Bedenk ook welke opdrachten moeten worden gemaakt.

Wat is een voorbeeld van een instructie?

In een instructie leg je uit hoe je iets doet. Het is de bedoeling dat mensen jouw instructies opvolgen. Een voorbeeld van een instructietekst is de gebruiksaanwijzing van een brandblusser of een folder waarin staat hoe je huisvuil moet aanbieden.

Volgende artikel
Hoe test je op RSV?