Wat is belangrijk bij samenwerken? - Humor Company -

Wat is belangrijk in samenwerken?

Gevraagd door: bacc. Wout Keskin  |  Laatste update: 12 november 2023
Score: 4.5/5 (22 stemmen)

Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.

Wat hoort er allemaal bij samenwerken?

Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken, zich inspannen om een gezamenlijk resultaat te bereiken. Er is een relatie met de competenties Sensitiviteit en Luisteren. Iemand die goed kan luisteren, zal gemakkelijker met anderen kunnen samenwerken.

Waar moet je op letten bij samenwerken?

Het blijkt dat er 6 factoren cruciaal zijn voor een succesvolle samenwerking in een team.
  1. Heldere doelstellingen. Dit lijkt logisch, maar hoe duidelijk zijn de doelstellingen voor iedereen? ...
  2. Gezamenlijke verantwoordelijkheid. ...
  3. Open communicatie. ...
  4. Wederzijds respect. ...
  5. Flexibel aanpassen. ...
  6. Initiatief tonen.

Wat maakt een samenwerking succesvol?

Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.

Wat is het doel van samenwerken?

Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel, en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen. In samenwerken zit zowel een sociale als een cognitieve component. Het gaat om: verschillende rollen bij jezelf en anderen (h)erkennen.

41 gerelateerde vragen gevonden

Wat kenmerkt een goede samenwerking?

Vijf aspecten van samenwerken
  • Verantwoordelijkheid nemen.
  • Overleggen en afstemmen, waaronder afspraken maken (en nakomen)
  • Anderen respecteren.
  • Zorgen voor vertrouwen en veiligheid.
  • Plannen maken (en uitvoeren)

Hoe kun je effectief samenwerken?

De 10 tips voor effectief samenwerken
  • Zorg voor een gezamenlijk bepaald, helder doel.
  • Spreek jouw gedachten en gevoel uit naar de ander.
  • Vier behaalde successen samen.
  • Zie kritiek als een luxe om te groeien.
  • Ken elkaars verschillen en zie deze als een geschenk.
  • Bewust luisteren is 95% van een succesvolle samenwerking.

Wat is belangrijk voor een goed team?

Goed functionerende teams: 10 kenmerken
  1. Doel. Resultaat boeken kan alleen als het team een helder – objectief en expliciet omschreven – doel heeft waar alle teamleden zich medeverantwoordelijk voor voelen. ...
  2. Omvang. ...
  3. Kennis en kunde. ...
  4. Leiderschap. ...
  5. Rolverdeling. ...
  6. Diversiteit. ...
  7. Communicatie. ...
  8. Respect.

Welke waarden zijn belangrijk in een team?

Voorbeelden van teamwaarden
  • alertheid.
  • balans.
  • beheersing.
  • betrokkenheid.
  • bescheidenheid.
  • bezieling.
  • comfort.
  • competitie.

Hoe kan je de samenwerking verbeteren?

11 tips voor succesvol samenwerken
  1. Formuleer de missie en het doel.
  2. Zorg voor een veilige en vertrouwde omgeving.
  3. Geef aandacht en steun.
  4. Beperk de belasting.
  5. Zorg voor goed persoonlijk contact.
  6. Moedig oplossingsgerichte communicatie aan.
  7. Faciliteer open dialoog.
  8. Luister naar elkaar.

Wat is de kracht van samenwerken?

Door samen te werken, kunnen complexe vraagstukken of problemen makkelijker worden opgelost. Samenwerken stelt mensen daarnaast in staat om te reflecteren op hun eigen kunnen. De één heeft echter meer aanleg dan de ander als het aankomt op samenwerken.

Wat zijn goede collega's?

Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.

Wat zijn de belangrijkste kernwaarden?

De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.

Hoe ziet het ideale team eruit?

Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.

Is samenwerken een kernwaarde?

Samenwerking als kernwaarde

En algemene kernwaarden die de verantwoordelijkheden uitdrukken ten opzichte van anderen zoals 'afspraak is afspraak' en 'als één mond naar buiten treden'. De kernwaarde 'samenwerking' bepaalt mede de identiteit van de organisatie en versterkt de wijze waarop medewerkers samenwerken.

Waarom is een goede samenwerking belangrijk?

Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.

Wat zijn de Samenwerkingsvaardigheden?

Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.

Hoe noem je iemand die goed kan samenwerken?

Bij veel vacatures wordt gevraagd om een echte teamplayer. Dat betekent vaak dat ze een collegiaal iemand zoeken, die goed kan samenwerken. Collegialiteit is belangrijk bij heel veel verschillende banen.

Wat is de valkuil van samenwerken?

Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.

Wat zijn je persoonlijke waarden?

Persoonlijke waarden zijn zaken die jij écht belangrijk vindt in het leven. Ze bepalen grotendeels jouw oordelen en waarom je wel of niet iets doet. Voorbeelden van persoonlijke waarden zijn respect, vrijheid, integriteit, rechtvaardigheid, verantwoordelijkheid, etc.

Wat zijn innerlijke waarden?

Persoonlijke waarden geven aan wat jij het allerbelangrijkste in jouw leven vindt. Het is datgene waar jij echt voor staat: het is jouw 'vuurtje' of 'motor'. Ze vormen als het ware jouw innerlijke kompas. Waar een kompas tijdens je reis de richting aangeeft en zorgt dat je op koers blijft, doen waarden dit ook.

Wat is een persoonlijke kernwaarde?

Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen die ons beeld en ons oordeel, filteren over onszelf en over anderen. De kwaliteiten die je bezit zeggen vooral waar je goed in bent en HOE je dingen doet. Je kernwaarden verklaren WAAROM je dingen doet.

Wat is een positieve werkhouding?

Een goede werkhouding bestaat uit drie onderdelen: een leerling dient gemotiveerd, geconcentreerd en zelfstandig te zijn. Op deze manier is de leerling in staat effectief en op een positieve manier bezig te gaan met de leerstof en deze leren begrijpen en toe te passen.

Wat maakt iemand een goede teamplayer?

Je bent sociaal ingesteld en gericht op samenwerken. Je stelt het teambelang boven jouw eigen belang. Je conformeert je aan de geldende teamnormen en teamwaarden. Je helpt anderen graag: je bent behulpzaam.

Hoe word je een leuke collega?

Vooral als je oplossingsgericht bent, zul je merken dat de ander dit juist prettig vindt.
  1. Communiceer. Hét middel om ervoor te zorgen dat jij een goede collega bent, is communicatie. ...
  2. Creëer sfeer. ...
  3. Denk mee. ...
  4. Werk samen - niet op eilandjes. ...
  5. Neem verantwoordelijkheid - ook over dat wat je graag anders ziet.

Volgende artikel
Hoe lang auto rijden met baby?