Hoe doe ik belastingaangifte? | Jong Ondernemen

Wanneer moet ik mijn inkomsten opgeven bij de Belastingdienst?

Redactie Gepubliceerd op
Score: 4.1/5 (51 stemmen)

Verstuur uw aangifte in ieder geval voor 14 juli volgend op het belastingjaar. Bijvoorbeeld uw aangifte 2024 moet voor 14 juli 2025 bij ons binnen zijn. U kunt een boete krijgen, als wij u na 14 juli vragen om aangifte te doen.

Wanneer moet ik mijn inkomsten aangeven?

Uw aangifte moet bij ons binnen zijn vóór de datum die in uw aangiftebrief staat. Vaak is dit 1 mei.

Wanneer moet ik bijverdiensten opgeven?

Als het salaris van je vaste baan lager is dan € 8.700 per jaar, mag je tot dit bedrag belastingvrij bijverdienen. Deze bijverdiensten moet je altijd melden bij de Belastingdienst. Doe je dat niet? Dan werk je zwart.

Hoeveel mag je verdienen zonder aangifte te doen?

Feitelijk betaal je geen belasting over een inkomen tot € 10.000,- op jaarbasis (2025). Maar dat is alleen zo als je totale inkomen lager is dan dit bedrag. Over het geld dat je naast je baan verdient, betaal je het gewone belastingtarief.

Wanneer ben je verplicht aangifte inkomstenbelasting te doen?

Inkomstenbelasting. Als u in Nederland woont, moet u aangifte doen over uw inkomsten uit werk en woning en uw vermogen. Ook als u buiten Nederland woont en inkomsten hebt uit Nederland, kan het zijn dat u aangifte moet doen.

29 gerelateerde vragen gevonden

Wie hoeft er geen belastingaangifte te doen?

Ja. Als je €49 of meer belasting moet betalen, is het verplicht om de aangifte te versturen. Bedragen onder de €49 worden kwijtgescholden. Let op: als je spaargeld hebt dat boven een bepaald bedrag uitkomt of als je meerdere banen hebt gehad, kan het ook zijn dat je belasting moet betalen.

Wanneer moet ik mijn aangifte inkomstenbelasting indienen?

Wanneer moet ik mijn belastingaangifte indienen? 30 juni 2025 ontvangen. Je heb de tijd tot 15 juli 2025, tenzij je specifieke inkomsten hebt, dan kun je tot 16 oktober 2025 online een aangifte indienen.

Hoe weet je of je inkomstenbelasting moet betalen?

De snelste manier om te zien of u belasting moet betalen, is door de aangifte in te vullen. U kunt de gegevens gebruiken die wij daarin vooraf invullen. Controleer alle gegevens en verbeter ze als dat nodig is. Vul uw aangifte verder helemaal in, en u ziet meteen wat u moet betalen.

Hoeveel mag je bijverdienen zonder aan te geven?

Sinds 15 juli kunt u onbelast bijverdienen tot 6.130 euro per jaar, met een maximum van 510,83 euro per maand. Let op het gaat om bij-verdienen. Dit fiscaal gunstregime telt enkel voor wie al een hoofdberoep heeft, en voor gepensioneerden.

Wat is de aanslaggrens voor de inkomstenbelasting?

De aanslaggrens voor de inkomstenbelasting bedraagt in 2024 € 56. Als het verschil tussen de verschuldigde inkomstenbelasting en het saldo van de gezamenlijke voorheffingen en de voorlopige teruggaven meer bedraagt dan € 47 volgt een aanslag.

Hoe controleert de belastingdienst mijn inkomen?

Wij controleren door te vergelijken

U geeft uw loon, uitkering of pensioen aan ons door. Uw werkgever, UWV of pensioenmaatschappij doet dat ook. We vergelijken de bedragen. Als ze niet hetzelfde zijn, dan krijgt u daar misschien een vraag over.

Wat gebeurt er als je inkomsten niet aangeeft?

Dan krijgt u een verzuimboete van € 469. Doet u vaker te laat aangifte, dan kan deze boete zelfs oplopen tot € 6.709. Daarnaast kunnen wij de uitbetaling van uw toeslagen en uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting stopzetten.

Hoeveel mag je hobbymatig bijverdienen?

Je mag namelijk tot € 8.700 onbelast verdienen. Dit betekent: inclusief je salaris. Dus verdien je minder dan € 8.700 per jaar? Dan mag je tot dat bedrag bijverdienen, zonder dat je belast wordt.

Welke inkomsten mag je niet aangeven?

Deze 6 inkomsten moet je niet aangeven in jouw personenbelasting
  1. Flexi-jobs. Het systeem van de flexi-jobs bestaat al sinds 2016 en werd over de jaren heen verder uitgebreid. ...
  2. Maaltijdcheques. ...
  3. Thuiswerkvergoeding. ...
  4. Meerwaarden op aandelen(fondsen) ...
  5. Winsten uit kansspelen. ...
  6. Kinderbijslag.

Hoeveel tikkies mag je ontvangen bij belasting?

Daarom hebben we extra regels: Per betaalverzoek kun je maximaal € 2.500 ontvangen. Elk verzoek kan maximaal 30 keer betaald worden. Elke 24 uur kun je maximaal € 2.500 ontvangen via Tikkie.

Wat telt als inkomen bij de belastingdienst?

Belasting box 1: werk en woning

loon, fooien of winst uit een onderneming; uitkering, pensioen, lijfrente en alimentatie; buitenlandse inkomsten; inkomsten als freelancer, gastouder, artiest of beroepssporter.

Hoeveel mag je zwart bijverdienen in 2025?

Hoeveel mag je precies verdienen met zwart werken? Bij een inkomen tot €28.406 heb je recht op €3.068 algemene heffingskorting. Als je grotere bedragen zwart verdient en dat niet opgeeft bij de Belastingdienst, wordt dit gezien als fraude. Je kunt daarvoor een flinke boete krijgen.

Welke inkomsten hoef je niet op te geven?

De volgende inkomsten hoeft u niet door te geven:
  • aanvulling op de WW vanuit uw vorige werkgever*
  • aanzegvergoeding (rijksoverheid.nl)
  • afkoopsom.
  • alimentatie.
  • belastingteruggave naar aanleiding van uw aangifte inkomstenbelasting.
  • belastingvrije schenking.
  • betaling van uw vakantiebon door het Vakantiefonds.

Hoe kan ik geld bijverdienen naast mijn vaste baan?

Hoe kan ik extra geld verdienen?
  1. Vaste deeltijdbaan in loondienst.
  2. Klusjes of huishoudelijk werk bij anderen.
  3. Belastingvrij vrijwilligerswerk.
  4. Freelance werk.
  5. Spullen verkopen via Vinted of Marktplaats.
  6. Je huis of kamer verhuren via Airbnb.

Hoeveel mag je belastingvrij verdienen in 2025?

Het maximale bedrag dat je in 2025 kan ontvangen is € 2.986 bij een inkomen van € 32.223. De IACK is dus iets verhoogd ten opzichte van 2024. Toen was het maximum € 2.950 bij een inkomen van € 31.837.

Hoeveel spaargeld mag je hebben?

Het heffingsvrije vermogen in 2024 blijft onveranderd ten opzichte van 2023. Dit betekent dat je tot €57.000 (of €114.000 voor fiscale partners) aan spaargeld en beleggingen mag hebben zonder belasting te betalen in box 3. Let op: als je boven deze grens komt, wordt er vermogensbelasting geheven.

Wanneer moet ik geen belastingaangifte doen?

Als je geen aangiftebrief hebt ontvangen

Bijvoorbeeld als je aftrekposten hebt. Doe dan aangifte als je € 18 of meer terugkrijgt. Je hoeft geen aangifte te doen als je minder dan € 18 terugkrijgt. Bedragen onder de € 18 betaalt de Belastingdienst niet uit.

Wanneer moet ik mijn belastingaangifte inkomsten 2024 indienen?

Vanaf maandag 28 april 2025 kunt u de belastingaangifte 2024 (aanslagjaar 2025) zelf indienen op 2 manieren: online via MyMinfin.be(opent in nieuw venster) (Tax-on-web): algemeen principe: uiterlijk op dinsdag 15 juli 2025.

Wanneer moet ik mijn inkomstenbelasting betalen?

Het bedrag dat je moet betalen aan inkomstenbelasting hangt af van de hoogte van je inkomen en vermogen. Ieder jaar doe je bij de Belastingdienst aangifte van de inkomstenbelasting. Je aangifte moet binnen zijn vóór de datum die op de aangiftebrief staat, vaak is dat 1 mei.

Wat is de boete als ik geen belastingaangifte doe?

Als de aangifte later of helemaal niet bij ons binnenkomt, krijgt u een boete van € 82. Heeft deze informatie u geholpen? Bedankt! We hebben uw feedback ontvangen.

← Vorige artikel
Waarom pittenzak nat maken?
Volgende artikel →
Hoeveel relaties vreemdgaan?