Artsen willen kinderen met overgewicht beter gaan helpen

Waarom vallen kleine kinderen vaker en harder?

Gevraagd door: Silke Demirci  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.9/5 (34 stemmen)

Oorzaken vallen bij kinderen
Door te weinig beweging zijn zij minder lenig en hebben ze minder kracht om een klap op te vangen, maar vooral door een mindere coördinatie (lichaam aansturen) vallen zij sneller en minder goed. Ze lopen daardoor een groter risico om letsel op te lopen na een ongelukkige val.

Waarom valt mijn kind zo vaak?

Wanneer een kind opvallend vaak valt of struikelt, bijvoorbeeld bij opstapjes of tijdens de gymles of sporten kan dat verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat er sprake is van een probleem met de prikkelverwerking, zodat het kind het eigen lichaam niet goed aanvoelt.

Wat is de oorzaak van een ontwikkelingsachterstand?

Een ontwikkelingsachterstand (of stoornis) kan ontstaan door genetische afwijkingen of kunnen ontstaan voor, tijdens of na de zwangerschap. Enkele oorzaken kunnen zijn: Alcohol gebruik tijdens de zwangerschap. Medicatie gebruik tijdens de zwangerschap.

Wat is een ontwikkelingsachterstand?

Kinderen met een ontwikkelingsachterstand ontwikkelen zich (veel) langzamer dan hun leeftijdsgenoten. Ze gaan bijvoorbeeld later rollen, zitten, staan, lopen of praten. Vaak zijn er vanaf de geboorte al (lichamelijke) klachten. Soms wordt een ontwikkelingsachterstand pas later duidelijk.

Wat is een algehele ontwikkelingsachterstand?

Sommige kinderen behalen de mijlpalen in de motoriek en spraak-/ taalontwikkeling niet of veel later dan andere kinderen, zoals omrollen, iets vast- of oppakken, eten van vast voedsel, zitten, lopen en praten. Indien dit het geval is, zonder duidelijke verklaring, spreken we over een algehele ontwikkelingsachterstand.

24 gerelateerde vragen gevonden

Wat is het verschil tussen een ontwikkelingsachterstand en ontwikkelingsstoornis?

Men spreekt over een ontwikkelingsstoornis als het probleem of de problemen hun oorsprong kennen in de aanleg of rijping van het centrale zenuwstelsel van het kind. Als de problematiek door omgevingsfactoren wordt veroorzaakt spreek men van een ontwikkelingsprobleem.

Kan een ontwikkelingsachterstand ingehaald worden?

Hoe worden kinderen met een ontwikkelingsachterstand behandeld? Meestal bestaat er geen behandeling die de oorzaak van de ontwikkelingsachterstand weg kan halen. Soms is dit wel het geval bij bepaalde stofwisselingsziekten of bij een ontwikkelingsachterstand als gevolg van epilepsie.

Wat is een ontwikkelingsstoornis?

Een ontwikkelingsstoornis is een neurologische of psychische aandoening die optreedt bij kinderen of adolescenten en de normale ontwikkeling belemmert. Bij volwassenen is zo'n stoornis soms nog te traceren, maar met de leeftijd neemt de kans op een succesvolle behandeling gewoonlijk af.

Wat is een afwijkende ontwikkeling?

Wanneer een kind achterloopt in de ontwikkeling is er sprake van een ontwikkelingsachterstand. Een kind kan een ontwikkelingsachterstand op één gebied hebben of op meerdere gebieden. In Nederland heeft 1 op de 60 kinderen een ontwikkelingsachterstand. 1 op de 250 kinderen heeft een ernstige ontwikkelingsachterstand.

Wat is een gedragsprobleem?

We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.

Hoe ontstaat een sociaal emotionele achterstand?

De oorzaken van een afwijkende of vertraagde sociaal- emotionele ontwikkeling kunnen zeer divers en complex zijn, waardoor een volledige opsomming dan ook onmogelijk is, maar problemen op sociaal- emotioneel gebied kunnen mogelijk veroorzaakt worden door: de aanwezigheid van een lichamelijke- of verstandelijke handicap ...

Hoe bepaal je of de ontwikkeling afwijkt?

Een normale motorische ontwikkeling kenmerkt zich door veel variatie, complexiteit en door een toenemend aanpassingsvermogen. Een afwijkende motorische ontwikkeling kenmerkt zich, vooral op jonge leeftijd, door het ontbreken van variatie13,14.

Wat is een sociaal emotionele achterstand?

Kinderen en volwassenen met sociaal-emotionele ontwikkelingsachterstanden hebben moeite met het herkennen, uiten en reguleren van emoties en ondervinden problemen met sociale vaardigheden. Het sociaal-emotionele ontwikkelingsniveau is sterk van invloed op het alledaags functioneren.

Hoe lang peuter laten huilen in bed?

Spreek met jezelf (en je partner) af, hoe lang jullie het kind laten huilen. Een richtlijn is minimaal 3 tot maximaal 10/15 minuten.

Waarom wordt dreumes steeds wakker?

Wordt jouw dreumes of peuter meerdere keren per nacht wakker terwijl er niets aan de hand lijkt? Een geruststelling, dit is heel normaal. Alle dreumesen en peuters – ook de goede slapers – worden tussen de 10 en 20 keer per nacht wakker. Meestal draait je kindje zich dan weer om en slaapt verder.

Wat is een motorische achterstand?

Bij een achterstand van de motorische ontwikkeling beweegt het kind minder handig dan leeftijdsgenootjes. Een gevolg kan zijn dat het kind gefrustreerd raakt en niet goed kan meedoen in de klas of bij het spelen.

Welke ontwikkelingen zijn er?

Er zijn vier gebieden:
  • Cognitieve ontwikkeling. De cognitieve ontwikkeling is de ontwikkeling van het denken en de waarneming. ...
  • Creatieve ontwikkeling. Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. ...
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling. ...
  • Motorische ontwikkeling.

Wat is het verschil tussen DCD en dyspraxie?

Vooral bij kinderen wordt dyspraxie vaak aangeduid als DCD (Developmental Coordination Disorder) of 'ontwikkelingsdyspraxie'. Er treden problemen op met het goed op elkaar afstemmen en coördineren van de bewegingen, waardoor de motorische ontwikkeling vertraagd verloopt t.o.v. de algemene ontwikkeling.

Wat valt er onder sociaal-emotionele ontwikkeling?

Bij sociaal-emotionele ontwikkeling gaat het om de ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden. Dit leidt als het goed is tot sociaal en emotioneel welbevinden.

Is ADD een ontwikkelingsstoornis?

Besef voortdurend dat het een kwestie is van onmacht en niet van onwil: ADD is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis, waar het kind geen controle over heeft. Kinderen met ADD kunnen zich soms wél goed concentreren; namelijk bij grote interesse voor een onderwerp.

Welke Ontwikkelingspsychologen zijn er?

Theoretici en theorieën
  • Albert Bandura: Sociaal-cognitieve leertheorie.
  • Jean Piaget: Cognitieve ontwikkelingstheorie.
  • Lawrence Kohlberg: Kohlbergs theorie over de ontwikkelingsstadia van het moreel redeneren.
  • Jerome Bruner: Cognitieve (Constructivistische) Leertheorie / Narratieve Constructie van de Realiteit.

Heeft mijn kind een ontwikkelingsstoornis?

Kinderen en jongeren met een ontwikkelingsstoornis leren niet dezelfde dingen als hun leeftijdgenoten en gedragen zich anders. Als een kind moeite heeft met leren, moeilijk gedrag vertoont of zich duidelijk anders ontwikkelt dan zijn leeftijdsgenootjes, dan kan het zijn dat het een ontwikkelingsstoornis heeft.

Heeft mijn baby een achterstand?

Signalen op motorische problemen. Soms zijn er signalen die bij baby's kunnen wijzen op motorische problemen, bijvoorbeeld het uitblijven van de ontwikkelingsmijlpalen, zoals gaan rollen, gaan zitten, staan of lopen, eenzijdig bewegen, weinig kracht, overstrekken, een voorkeurshouding, een lage spierspanning etc.

Wat is een leer achterstand?

Een kind kan een leerachterstand hebben als het ten opzichte van de gemiddelde leerling achterloopt op bijvoorbeeld lezen, spelling of rekenen. Leerkrachten kunnen een leerachterstand signaleren door observaties, methodetoetsen en leerlingvolgsysteem-toetsen.

Wat zijn de gevolgen van een taalachterstand?

Een taalachterstand kan worden veroorzaakt door een stoornis bij het kind of door onvoldoende taalaanbod uit de omgeving.
...
Negatieve gevolgen voor:
  • ouder-kind relatie en andere sociale relaties.
  • sociale acceptatie.
  • risico op depressie, angststoornis, sociale fobie.
  • schoolsucces en maatschappelijk functioneren.