Waarom voorlezen belangrijk èn fijn is!

Waarom is lezen en voorlezen belangrijk?

Gevraagd door: Rosalie Molenaar  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 4.4/5 (15 stemmen)

(Voor)lezen ligt aan de basis van de taal- en leesontwikkeling van kinderen en aan de kansen die zij krijgen op school en in de maatschappij. Lezen verruimt ons denken, leert ons om anderen beter te begrijpen en vergroot ons welzijn. Juist daarom is inzetten op leesbevordering zo onontbeerlijk.

Waarom voorlezen zo belangrijk?

Voorlezen heeft tal van positieve effecten op de ontwikkeling van kinderen. Zowel op emotioneel, cognitief als sociaal vlak. Voorlezen draagt bij tot een betere taal- en leesvaardigheid van het kind. Hoe vroeger en regelmatiger kinderen worden voorgelezen, hoe groter de voordelen zijn.

Wat bereik je met voorlezen?

Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van je kind. Je kind maakt kennis met nieuwe onderwerpen en nieuwe woorden. Ook staat er in boeken vaak beschreven wat iemand denkt en voelt. Die verhalen geven kinderen inzicht in wat zich afspeelt in je hoofd.

Waarom is interactief voorlezen zo belangrijk?

Interactief voorlezen stimuleert het begrijpend luisteren. Het is een werkwijze waarbij een kinderboek (prentenboek) herhaald wordt voorgelezen, onderbroken door specifieke vragen. De leerkracht stimuleert door interactie met de kinderen het verhaalbegrip, maar ook de taalvaardigheid en de woordenschat.

Waarom is herhaald voorlezen belangrijk?

Herhaling zorgt er niet alleen voor dat kinderen méér woorden leren, maar ook dat hun begrip van de woorden diepgaander is (Damhuis, 2014). Ouders leggen bij het herhaaldelijk voorlezen andere accenten. De eerste keer dat zij het boek voorlezen, staan de gebeurtenissen in het verhaal centraal.

25 gerelateerde vragen gevonden

Waarom vroeg beginnen met voorlezen?

Kinderen die al jong worden voorlezen, hebben daar op school profijt van. Op 7- tot 10-jarige leeftijd hebben zij gemiddeld een rijkere woordenschat, een sterker leesbegrip en een hogere leesmotivatie (Demir-Lira et al., 2019). Op de basisschool kan voorlezen ook stimulerend werken.

Wat betekent voorlezen?

Abstract: Het -met aandacht voor zaken als articulatie, intonatie, mimiek en gestiek- verklanken van een tekst voor één of meer toehoorders. Een op de doelgroep gerichte tekstkeuze speelt daarbij een belangrijke rol.

Wat zijn de voordelen van lezen?

Naast een goede leesvaardigheid helpt lezen ook om ons concentratievermogen te trainen. Neurologische studies van o.a. Stanford University concluderen dat lezen een cognitief proces is waarbij hersenen de gelezen tekst omzetten in betekenis en informatie, wat concentratie vereist.

Wat stimuleert lezen?

Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal goede redenen om aandacht te schenken aan leesmotivatie zodat leerlingen met meer plezier gaan lezen.

Waarom is voorlezen goed voor de sociaal emotionele ontwikkeling?

Het voorlezen van prentenboeken stimuleert, naast de taalvaardigheid en literaire competentie, ook de sociaal-emotionele ontwikkeling. Kleuters die met speciale leesaanwijzingen worden voorgelezen, zijn beter in staat om de emoties van de personages te herkennen dan kleuters die 'gewoon' worden voorgelezen.

Wat is het belang van lezen?

Wie leest, leert de wereld!

Wie goed leest en verhalende en informatieve teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen. Gaat het alleen om kennis? Nee, verhalen en gedichten helpen je kind en tiener ook om zich beter in te leven en om meer begrip te hebben voor anderen.

Wat is goed voorlezen?

Lees de tekst rustig en duidelijk voor en zorg dat je gezicht duidelijk zichtbaar blijft. Maak gebruik van de mogelijkheden van je stem, maar let op dat je niet overdrijft. Maak tijdens het voorlezen af en toe gebaren om de woorden te verduidelijken. Breng tijdens het voorlezen af en toe een pauze aan.

Wat is het verschil tussen voorlezen en vertellen?

Het verschil tussen vertellen en voorlezen is dat de voorlezer bemiddelaar is tussen het boek en het kind. Ook bij het voorlezen van een boek of verhaal moet je rekening houden met de doelgroep, doelen, verhaalkeuze en verhaalstructuur. Bij het voorlezen speelt de voorkennis van het kind een grote rol.

Waarom voorlezen in de bovenbouw?

Voorlezen in de bovenbouw is bevorderend voor zowel het leesplezier als het begrijpend lezen. Het werkt ontspannend en zorgt voor een positieve sfeer in de groep. Wanneer je een bepaald onderwerp bespreekbaar wil maken in de groep, kan dit heel goed d.m.v. spiegelverhalen of een passend voorleesboek.

Hoe kun je interactief voorlezen?

De stappen van interactief voorlezen zijn:
  1. Introduceer het verhaal. Bekijk met z'n allen de kaft en de illustraties van het boek. ...
  2. Lees het verhaal voor. Stel tussendoor vragen over het verhaal en leg begrippen uit.
  3. Bespreek het verhaal na afloop.

Welke leeftijd voorlezen?

Je kunt baby's al vanaf de geboorte voorlezen. Tot drie maanden is het vooral goed om tegen baby's te praten en te zingen tijdens het voorlezen. Vanaf zeven maanden kun je plaatjes aanwijzen en benoemen. Op die manier leren baby's nieuwe woorden begrijpen.

Wat heb je aan lezen?

Lezen stimuleert de sociaal-emotionele ontwikkeling. Lezen draagt bij aan het verbeteren van de concentratie, waardoor leerlingen zich langere tijd kunnen focussen op een taak en diepe kennis kunnen opdoen over verschillende onderwerpen.

Is lezen goed voor ontspanning?

Lezers vinden vooral ontspanning bij spannende fictie (91 procent), daarna bij fantasy en sciencefiction (87 procent) en literatuur (81 procent). Een voorlopig onderzoek van de Universiteit van Sussex uit 2009 lijkt erop te wijzen dat lezen daadwerkelijk het stressniveau verlaagt.

Waarom je als leraar zelf meer zou moeten lezen?

Als docenten zelf veel lezen, besteden zij in hun lessen meer aandacht aan leesbevordering. Docenten stimuleren de leesmotivatie met werkvormen die de relatie, autonomie en competentie van leerlingen versterken.

Wat levert lezen mij op?

Er zijn aanwijzingen dat lezen een bijdrage kan leveren aan zowel de psychische als de lichamelijke gezondheid van lezers. Lezen kan leiden tot plezier, ontspanning, afleiding, 'verlossing van het zelf', troost in moeilijke tijden en een vergroot zelfinzicht.

Wat is het doel van studerend lezen?

Studerend lezen verlaagt de drempel voor leerlingen die moeite hebben met (technisch) lezen om met een lijvigere tekst aan de slag te gaan. Je reikt hen een compensatie-strategie aan die ze zelfstandig kunnen inzetten bij langere en moeilijkere teksten.

Wat doen boeken met je?

Kies een boek!

Lezen verbetert dus je woordenschat en concentratie, houdt je brein actief, verruimt je denken en is heerlijk ontspannen.

Is voorlezen een activiteit?

Door middel van interactief voorlezen betrek je kinderen meer. Kinderen krijgen zelf een rol in de activiteit en worden gemotiveerd om actief mee te doen. Hierdoor gaat de taal een veel grotere rol spelen bij het kind zelf. Daarnaast kun je met activiteiten meer aansluiten op de behoeften en voorkeuren van het kind.

Welke factoren hebben invloed op voorlezen?

Het gezichtsvermogen en het gehoor zijn essentiële fysiologische factoren wanneer we het hebben over kinderen leren lezen. Er zijn trouwens auteurs die het vermogen om te horen zelfs belangrijker vinden dan het gezichtsvermogen. Ze hebben het dan over niveaus die verder gaan dan lezen.

Hoeveel voorlezen per dag?

In vergelijking met andere taalactiviteiten met jonge kinderen, zoals praten tijdens het eten of verschonen of samen spelen, lokt voorlezen veruit de meeste taal uit bij volwassenen en kinderen. Voorlezen zou dus 1 of 2 keer per dag terugkerende routine moeten zijn.”

Volgende artikel
Wat is een Algo test?