EDI in een notendop. EduTalk Marcel Schmeier

Waarom geen EDI bij kleuters?

Gevraagd door: Max van Straaten  |  Laatste update: 25 december 2023
Score: 4.6/5 (71 stemmen)

Bij EDI voor kleuters wordt ervan uitgegaan dat geïsoleerd aangeboden kennis en vaardigheden door kinderen later worden toegepast in spontaan spel, maar er zijn voldoende redenen om aan te nemen dat dit aanbod het spontane spel vooral hindert en verder ook weinig oplevert.

Wat is EDI bij kleuters?

Expliciete Directe Instructie is een fijn didactisch middel om een effectieve instructie te geven. Hoe leuk is het om juist die instructie samen te laten komen met spel. Spel zorgt dat jonge kinderen door imitatie nieuwe kennis tot zich nemen.

Waarom EDI model gebruiken?

Expliciete Directe Instructie is een bewezen effectief lesmodel om de kwaliteit van de instructie te verhogen. EDI zorgt voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De vrouw of man voor de klas is daarbij de sleutel tot succes.

Wat is het verschil tussen Adi en EDI?

ADI, EDI en IGDI zijn verschillende modellen van Directe Instructie. In het kort: EDI legt de focus vooral op de manier van instructie geven, ADI benadrukt het activeren van leerlingen en IGDI focust op differentiatie in de les.

Waarom expliciete directe instructie?

EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe.

18 gerelateerde vragen gevonden

Wat is EDI methode?

Expliciete Directe Instructiemodel (EDI)

Een belangrijke techniek is het controleren van het begrip tijdens de verschillende lesonderdelen zodat onze leerlingen zelfstandig de leerstof kunnen verwerken. Voordat het zelfstandig werken zinvol uitgevoerd kan worden moet 80% van de leerlingen het lesdoel behaald hebben.

Wat is EDI in het onderwijs?

Directe instructie (DI) is een model waarbij de leraar start met het geven van klassikale instructie, op een interactieve manier. De vervolgactiviteiten stemt de leraar af op de behoeften van de leerlingen.

Van wie is het EDI model?

Het is een bewerking van het boek (uit 2009) van de Amerikaanse auteurs John Hollingsworth en Silvia Ybarra. Zij legden wetenschappelijk onderzoek naar effectief onderwijs van de afgelopen honderd jaar naast elkaar en zetten de meest werkzame technieken op een rij.

Wat is EDI rekenen?

Expliciete Directe Instructie (EDI) verovert steeds meer terrein in het primair onderwijs. De idee erachter is dat kinderen leren rekenen door te volgen wat de leraar hen voordoet, in plaats van zelf onder leiding van een leraar ontdekken hoe de wereld in elkaar zit.

Waarom effectieve instructie?

Het geven van een effectieve instructie zorgt ervoor dat snelle leerlingen vlot aan de slag kunnen, terwijl kinderen die meer uitleg nodig hebben een verlengde instructie krijgen. Effectieve instructie is dus een voorwaarde om goed te differentiëren.

Wat is een goede EDI les?

Een goede les heeft een duidelijk doel dat concreet omschrijft wat de leerlingen aan het eind van de les weten en kunnen. Bovendien is een duidelijk doel controleerbaar. Wanneer je het doel tijdens de les regelmatig herhaalt, merken leerlingen dat alle fasen van de les samenhangen met het lesdoel.

Waarom is het activeren van voorkennis belangrijk?

Voorkennis is de bouwsteen tot leren!

Het geeft namelijk betekenis aan nieuwe informatie/lesstof. Als we leerlingen willen leren, moeten we aansluiten bij ons geheugen. Hoe meer voorkennis er wordt geactiveerd, hoe sneller de leerlingen de lesstof begrijpen, onthouden en kunnen toepassen.

Wat valt er onder klassenmanagement?

Onder klassenmanagement verstaan we: Het samenhangende geheel aan maatregelen en inspanningen van leerkrachten en leerlingen om een positieve leeromgeving te creëren, waarin de leerkracht succesvol kan werken en de leerlingen succesvol kunnen leren en gedragsproblemen zo veel mogelijk voorkomen worden.

Hoe geef ik les aan kleuters?

Denk er zelf over na hoe je dit kunt stimuleren. Laat kinderen niet de vinger opsteken, maar geef zelf beurten of laat ze allemaal tegelijk antwoord geven door bijvoorbeeld iets te schrijven of tekenen op een wisbord of het juiste aantal te laten zien met hun vingers.

Wat is belangrijk bij kleuters?

Kleuters gaan zelf initiatief nemen om activiteiten te ondernemen en ontdekken. Ze bedenken samen ideeën voor spel en komen voor zichzelf op. In de klas leren ze samenwerken, opdrachten maken en zich voor iets langere tijd te concentreren. Ze leren om zich steeds beter aan afspraken en regels te houden.

Wat moet een kleuter leren?

Motorische ontwikkeling in groep 1
  • Grote en fijne motoriek. Kleuters zijn lichamelijk volop in ontwikkeling. ...
  • Dit leert je kind. Grove motoriek: balanceren, klimmen, schommelen, zwaaien, koprol maken, springen, hardlopen, mikken, vangen en gooien, tikkertje, bewegen op muziek, balspelen. ...
  • Meer lezen.

Waarom het doel benoemen?

Resultaat. Door het doel van de instructie expliciet te benoemen, richten leraren de aandacht van de leerlingen op de kern van de les. Met een accent op de aanpakstrategie brengen leraren de (denk)stappen in beeld en zorgen ze dat de leerlingen weten hoe ze iets moeten aanpakken en ook begrijpen waarom het zo moet.

Hoe geef je een goede verlengde instructie?

Tijdens de verlengde instructie doet de leraar voor en stelt ook denk- en leervragen. Alle leerlingen doen mee en denken na. Zij verwoorden wat zij doen en leren. Soms is het aanpassen van de inhoud aan het handelingsniveau en eenvoudige getallen niet genoeg.

Waarom is een Lesdoel belangrijk?

Lesdoelen kunnen prettig zijn, zeker als je een startende docent bent of een vak voor het eerst geeft: het geeft richting aan de voorbereiding en je kunt aan het einde van de les kijken of het doel is behaald. Daarnaast bieden ze duidelijkheid aan de leerlingen.

Wat zijn controle van begrip vragen?

Wat is controleren van begrip? Bij het controleren van begrip, checkt de docent continu of de leerlingen begrijpen wat er zojuist is uitgelegd. Dat doe je niet na de les of tijdens een toets, maar tijdens je les.

Wat is het Grimm model?

Het GRRIM (Gradually Release of Responsibility Instruction Model) van Pearson en Gallagher (1983) wordt bij begrijpend luisteren ingezet. De centrale gedachte van dit instructiemodel is, dat door interactief denken over de inhoud van teksten, de ontwikkeling van luisterbegrip wordt bevorderd.

Waarom digitalisering in het onderwijs?

Een van de belangrijkste voordelen van digitalisering in het onderwijs is dat het leerproces persoonlijker en efficiënter wordt. Digitale leermiddelen maken het mogelijk om op een meer flexibele manier te leren. Studenten kunnen op hun eigen tempo en niveau werken en zelf beslissen welke leerstof ze willen behandelen.

Waarom Lesafsluiting?

Het belangrijkste doel van een goede lesafsluiting is dat leerlingen leren nadenken over hun leerproces. Daardoor kunnen ze hun eigen leren steeds beter sturen. Dit leidt tot effectiever leren en betere leerprestaties.

Hoe lang bestaat EDI?

EDIFACT is een internationale standaard voor elektronisch gegevensuitwisseling (electronic data interchange, EDI). EDIFACT is opgezet door de Verenigde Naties en is een afkorting van (United Nations) Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport en werd het eerst gepubliceerd in maart 1987.