Sint Maartenschool Utrecht Overvecht, kindgesprek

Waarom een Kindgesprek?

Gevraagd door: Rosa Prins Bsc  |  Laatste update: 5 mei 2022
Score: 4.3/5 (36 stemmen)

Kindgesprekken helpen om de onderwijsbehoeften van kinderen duidelijker in beeld te krijgen, zijn nuttig omdat ze de pedagogische relatie versterken, vergroten de persoonlijke betrokkenheid en motivatie, verbeteren de werkhouding, stimuleren verschillende 21e eeuwse vaardigheden hebben een positieve invloed op het ...

Hoe voer je een goed Kindgesprek?

Stel het kind op zijn/haar gemak: zorg voor een ontspannen sfeer, ga zo mogelijk niet recht tegenover het kind zitten, en zorg dat je ongeveer op gelijke hoogte zit. Vraag aan het kind wat hij/zij wil bespreken. Stel open vragen en moedig het kind non-verbaal aan om te vertellen.

Hoe start je een Kindgesprek?

- Vraag aan het kind wat hij/zij wil bespreken. - Stel open vragen en moedig het kind non-verbaal aan om te vertellen. - Gedraag je als een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. - Sluit het gesprek netjes af.

Wat is een Kindgesprek?

Pameijer, Van Beukering en De Lange (2010) definiëren een kindgesprek als een gesprek waarbij de leerkracht volgens een vast format in gesprek gaat met een leerling. Dit gaat dus om een gepland gespreksmoment tussen leerkracht en leerling.

Waarom kinderen motiveren?

Intrinsieke motivatie verhogen. Kindgesprekken zijn een middel om kinderen meer te betrekken bij hun eigen leerproces. Door kinderen meer inspraak te geven neemt hun motivatie en betrokkenheid toe. Motivatie is bovendien een belangrijke voorspeller voor leerprestaties.

41 gerelateerde vragen gevonden

Hoe ontstaan motivatieproblemen?

Motivatieproblemen kunnen ontstaan door een prikkelarme omgeving. We zien dit bij kinderen die weinig uitdaging hebben (bijv. weinig speelgoed). Dat kan zelf leiden tot achterstand in hun geestelijke ontwikkeling.

Waarom leerlingen motiveren?

Onderzoek laat zien dat leerlingen met veel motivatie – in de vorm van intrinsieke motivatie of persoonlijk belang – diepgaander leren en beter presteren dan leerlingen met voornamelijk veel moetivatie. Op de korte termijn zorgt moetivatie ook dat leerlingen gaan leren, maar vaak op een oppervlakkiger manier.

Hoe voer je een Driehoeksgesprek?

Driehoeksgesprekken
  1. Een driehoeksgesprek is een gesprek waarbij leerkracht, ouder(s) en kind samen om tafel zitten. ...
  2. Tijdens dit gesprek van 15 tot 30 minuten worden doelen en resultaten van de leerling doorgenomen, maar ook de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind.

Wat is handelingsgericht werken basisonderwijs?

Handelingsgericht werken (HGPD) is een concrete uiting van de Wet Passend Onderwijs. Deze werkwijze heeft tot doel de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen te verbeteren.

Waarom Driehoeksgesprekken?

Met een driehoeksgesprek kan de leerling zelf zijn/haar eigen voortgang laten zien aan hun ouders. Bovendien oefent de leerling ook om te reflecteren op zichzelf. Deze manier van oudercontact, waarbij de leerling onderdeel is van de samenwerking met de ouders, wordt ook vanuit de literatuur aangemoedigd.

Wat vraagt een kinderrechter?

Wat vraagt de rechter tijdens het kinderverhoor

De rechter vraagt verschillende dingen, bijvoorbeeld hoe het met je kind gaat, hoe het thuis gaat, wat je kind belangrijk vindt en wat je kind misschien graag zou willen veranderen. Je kind mag zelf ook vragen aan de rechter stellen.

Hoe begin je een Rapportgesprek?

Geef een structuurkader: vertellen hoe je je gesprek gaat doen: bijv. hoe is 't kind in de klas? Daarna de prestaties/kwaliteiten/aandachtspunten. Geef het tijdskader vooraf aan: We hebben 10 minuten rapportgesprekken.

Wat is een lol gesprek?

Er zijn maandelijkse inloop/koffieochtenden voor ouders, waar zij op een laagdrempelige manier vragen kunnen stellen. Aan het begin en eind van het schooljaar is er gesprek met kind en ouders (LOL) aan de hand van een vooraf door ouder en kind ingevulde vragenlijst.

Hoe voer je een 10 minutengesprek?

Tips voor een goed 10-minutengesprek
  1. Schrijf op waar je over wilt praten. Bedenk van tevoren waar je het over wilt hebben. ...
  2. Zorg dat je weet hoe je kind ervoor staat. ...
  3. Stel je open op. ...
  4. Maak geen verwijten. ...
  5. Voorkom discussies over de opvoeding thuis. ...
  6. Zet afspraken op papier. ...
  7. Maak een vervolgafspraak.

Hoe voer je een adviesgesprek groep 8?

Tips voor het voeren van het adviesgesprek met de ouders
  • Laat de toets-resultaten op het leerlingvolgsysteem zien. ...
  • Leg ook naar de ouders uit welke rol de werkhouding, de motivatie, de redzaamheid en sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kind spelen bij de weging van het advies.

Waarom handelingsgericht werken?

Handelingsgericht werken (HGW) wil de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen.

Wat is opbrengstgericht werken onderwijs?

Opbrengstgericht werken is onderwijs, dat ongeacht de achtergrond van de leerlingen, goede resultaten met leerlingen weet te behalen en laat excelleren (Haycock, 2007). Anders gezegd: scholen die het maximale uit hun leerlingen weten te halen door goed lesgeven (Hanushek e.a., 2005).

Wat zijn handelingsgerichte adviezen?

Er wordt gezocht naar wat veranderbaar is bij de leerling, in de onderwijsleeromgeving, bij de ouders of opvoeders met respect voor verschillen tussen leerkrachten, ouders en leerlingen. Een advies wordt daarom altijd op maat gemaakt en komt tot stand in overleg.

Wat is handelingsgericht advies?

Het handelingsgericht advies voor de leraar is gericht op de versterking van zijn handelen ten aanzien van de lerende. Het centrum kan ook begeleiding voorzien door multidisciplinaire ondersteuning te bieden die erop gericht is om samen met de lerende naar oplossingen voor de situatie te zoeken.

Wat is een mol gesprek?

Doelstellingen MOL-gesprekken zijn voor leerlingen een actieve rol in hun ontwikkeling, verantwoordelijkheid nemen in eigen leerproces, leren (leer)doelen formuleren/ hierop reflecteren en een gesprek kunnen voeren over de eigen ontwikkeling en deze presenteren.

Wat is de pedagogische Driehoek?

De driehoeksrelatie leerling – ouder – leraar

In de driehoeksrelatie staan de ouder en de leraar onderin, en het kind bovenaan. De leerling rust als het ware op de schouders van de ouder en de leerkracht. Er zijn zoveel driehoeken als leerlingen. Het is de kunst om deze driehoeksrelatie te laten glanzen.

Wat is een oudergesprek?

Tijdens dit oudergesprek vertelt de leerkracht aan ouders hoe het gaat met de voortgang van hun kind. Meestal onderbouwt de leerkracht dit met het schoolrapport en de toetsresultaten. Daarnaast kunnen ouders tijdens een 10-minutengesprek vragen stellen.

Waarom hebben leerlingen geen motivatie?

27 procent van de Nederlandse leerlingen heeft minder leermotivatie omdat ze thuis geen goede plek hebben om te leren en huiswerk te maken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Radboud Docenten Academie en het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt onder 21.955 leerlingen van ruim zeventig scholen.

Hoe kunnen leerlingen zichzelf motiveren?

Hoe motiveer je je leerlingen?
  1. Bied keuzevrijheid en geef daarbij voldoende structuur.
  2. Maak ruimte voor talenten en interesses.
  3. Zorg voor voldoende uitdaging.
  4. Laat voortgang zien en geef feedback op het proces.
  5. Toon waardering.
  6. Investeer in goede relaties.

Wat is motiverend onderwijs?

Goede scholen houden rekening met de mogelijkheden van hun leerlingen en proberen ze ook optimaal gemotiveerd te krijgen. En dat is belangrijk. Gemotiveerde leerlingen kunnen meer informatie verwerken en hun leerproces zal gemakkelijker verlopen.