How to apply INDAN PASSPORT, BIRTH REGISTRATION and VISA for Your baby born in UK

Waar vraag je uittreksel geboorteregister aan?

Gevraagd door: Adam van den Broek BA  |  Laatste update: 5 mei 2022
Score: 4.9/5 (39 stemmen)

Om een afschrift aan te vragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig. U vraagt het afschrift aan bij de gemeente waar de akte is opgemaakt. Dat geldt ook als u daarna bent verhuisd of geëmigreerd.

Waar vraag ik mijn geboorteakte aan?

Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.

Wat is een afschrift van de geboorteakte?

Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand.

Hoe lang duurt uittreksel geboorteregister?

Hoe lang duurt het

Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 10 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.

Wat is een uittreksel geboorteregister?

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

19 gerelateerde vragen gevonden

Waar is een geboorteakte voor nodig?

Uw kind moet alleen een geboorteakte laten zien, als het in een ander land is geboren dan het land waaruit uw kind gevlucht is. Heeft uw kind een Nederlandse geboorteakte? Dan is het niet nodig om een paspoort te laten zien. Dit geldt ook voor kinderen met een geboorteakte uit landen die horen bij het Apostilleverdrag.

Welke uittreksels zijn er?

Er zijn 2 soorten uittreksels:
  • een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
  • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.

Hoe lang duurt uittreksel?

De post doet er ongeveer 48 uur over. Het uittreksel kost € 21,70. Het uittreksel is gratis als u het nodig hebt voor een pensioenfonds.

Hoe duur is een geboorteakte?

Kosten. Een akte kost € 14,30 (tarief 2022). Online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Hoe snel BRP?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.

Hoe ziet een internationaal geboortecertificaat er uit?

De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Hoe lang is een geboorte akte geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt.

Wat is een Adreshistorie?

Adreshistorie online bekijken

Via MijnOverheid kunt u zien op welke adressen u ingeschreven hebt gestaan. Hiervoor moet u inloggen met DigiD.

Wat is een historisch Adresuittreksel?

In het uittreksel met historische adressen staat een overzicht van uw vorige woonadressen, zoals die bekend zijn in de basisregistratie personen van de gemeente. U kunt dit document bijvoorbeeld gebruiken voor woningcorporaties.

Hoe kom ik aan Basisregistratie personen?

Uw persoonsgegevens of van uw kinderen inzien

Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u of uw kinderen geregistreerd staan in de BRP. Hiervoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD. Heeft u geen DigiD? Registreer u dan eerst via Digid.nl.

Waar zie ik mijn burgerlijke staat?

In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

Welk uittreksel BRP heb ik nodig?

Er zijn verschillende uittreksels Basisregistratie Personen (BRP). Welk uittreksel u nodig heeft, hangt af van uw situatie. Kies bij het aanvragen van een uittreksel waarvoor u het document nodig heeft. Op elk type uittreksel staan verschillende gegevens.

Waarom geboortebewijs?

Kinderen zonder geboortebewijs bestaan officieel niet. Ze staan in geen enkel overheidsregister. Voor politie en justitie is het daardoor bijna onmogelijk deze kinderen te beschermen tegen misbruik, uitbuiting en andere misdaden. Een geboortebewijs zorgt ervoor dat een kind geregistreerd is als staatsburger.

Waarom geboortecertificaat?

Bij stamboomonderzoek is een geboorteakte een belangrijk document omdat hierop vaak de ouders vermeld zijn, met hun leeftijd, beroep en geboorteplaats.

Wat is het verschil tussen geboorteakte en uittreksel?

Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'.

Wat is internationaal BRP?

Een (internationaal) uittreksel uit de Basisregistratie Personen BRP is een verklaring over uw inschrijving in de basisadministratie van de gemeente. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland.

Wat staat er op een internationaal uittreksel BRP?

Uw geboorteland; Uw nationaliteit; Uw burgerlijke staat; De gegevens van uw ouders.

Wat is een internationaal uittreksel huwelijksakte?

De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Hoe lang is een buitenlandse geboorteakte geldig?

De geldigheidsduur van een buitenlandse akte (geboorte, huwelijk, overlijden) is voor de meeste landen 6 maanden.

Waar staat je geboortetijd?

De geboortetijd staat meestal aangegeven op je geboortekaartje. Je kunt je geboortetijd opvragen bij de Burgelijke Stand van de gemeente waar je geboren bent. Als de aangifte gedigitaliseerd is door je oude gemeente kun je hem vaak opvragen bij de gemeente waar je nu woont.