BKR registratie opvragen GRATIS - Bel 030 655 1979

Waar kan ik mijn geboorteakte opvragen?

Gevraagd door: Giel Oemencs AD  |  Laatste update: 5 mei 2022
Score: 4.1/5 (60 stemmen)

De burgerlijke stand maakt akten op van belangrijke gebeurtenissen in uw leven. Zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap en overlijden. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akten aanvragen bij de gemeente waar de akte is opgemaakt.

Hoeveel kost een geboorteakte opvragen?

€ 14,30 (tarief 2022) exclusief portokosten. Na uw aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.

Hoe duur is een geboorteakte?

Kosten. Een akte kost € 14,30 (tarief 2022). Online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Hoe lang duurt geboorteakte aanvragen?

Hoe lang duurt het

Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 10 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.

Waar geboorteakte opvragen Nederland?

U vraagt de geboorteakte aan in de gemeente waar u geboren bent. U kunt een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel aanvragen.

19 gerelateerde vragen gevonden

Wat is een internationale geboorteakte?

De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Hoe lang is een internationaal geboorte akte geldig?

Hoe lang is een afschrift van een buitenlandse akte geldig? De geldigheidsduur van een buitenlandse akte (geboorte, huwelijk, overlijden) is voor de meeste landen 6 maanden.

Hoe lang is een geboorte uittreksel geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt.

Wat is een afschrift van de geboorteakte?

Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand.

Wat kun je met een geboorteakte?

De geboorteakte is het juridisch bewijs van de geboorte. Met dit bewijs heeft je kindje een identificatie en kun je je kindje bijvoorbeeld verzekeren, krijg je kinderbijslag en kun je je kindje inschrijven bij scholen.

Wat kost een uittreksel burgerlijke stand?

Uittreksel Burgerlijke stand: € 14,30. U krijgt geen geld terug als u een uittreksel Burgerlijke Stand aanvraagt, terwijl de levensgebeurtenis niet in Alkmaar heeft plaatsgevonden. Er zijn dan wel kosten gemaakt om uw gegevens op te zoeken.

Waar staat je geboortetijd?

De geboortetijd staat meestal aangegeven op je geboortekaartje. Je kunt je geboortetijd opvragen bij de Burgelijke Stand van de gemeente waar je geboren bent. Als de aangifte gedigitaliseerd is door je oude gemeente kun je hem vaak opvragen bij de gemeente waar je nu woont.

Welke uittreksels zijn er?

Er zijn 2 soorten uittreksels:
  • een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
  • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.

Hoe lang is een BRP geldig?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.

Hoe lang duurt uittreksel BRP?

Doet u de aanvraag op een werkdag vóór 12.00 uur? Dan wordt het uittreksel binnen 5 werkdagen per post verstuurd. Bij een aanvraag op vrijdagmiddag (na 12.00 uur), zaterdag of zondag, gaat het uittreksel na het weekend op de post. De post doet er ongeveer 48 uur over.

Wat staat er op een internationaal uittreksel BRP?

Uw geboorteland; Uw nationaliteit; Uw burgerlijke staat; De gegevens van uw ouders.

Wat is een internationaal uittreksel?

Een (internationaal) uittreksel uit de Basisregistratie Personen BRP is een verklaring over uw inschrijving in de basisadministratie van de gemeente. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland.

Wat kost een internationale akte van overlijden?

Een internationaal uittreksel kost € 14,30 (tarief 2022).

Hoe bewijs ik waar ik woon?

Uittreksel bevolkingsregister

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

Waar zie ik mijn burgerlijke staat?

In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

Waar kun je zien waar je staat ingeschreven?

U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.

Wat is inschrijving burgerlijke stand?

De burgerlijke stand maakt akten op van belangrijke gebeurtenissen in uw leven. Zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap en overlijden. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akten aanvragen bij de gemeente waar de akte is opgemaakt.

Welke BRP voor huurwoning?

Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden?  Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.

Wat kost een huwelijksakte?

Daarnaast hanteren veel gemeenten een lager tarief wanneer je in het gemeentehuis binnen bepaalde tijden of op bepaalde dagen trouwt. Verder variëren de kosten voor een burgerlijk huwelijk grofweg tussen de 350 en 1000 euro, met uitschieters op feestdagen.

Wie mag een akte van overlijden opvragen?

U mag (zonder machtiging) de overlijdensakte opvragen van de volgende personen: uw ouders. uw kinderen. uw partner, als u met hem of haar getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had.
...
De machtiging kan worden afgegeven door:
  • de ouders.
  • de kinderen.
  • de echtgenoot, echtgenote of geregistreerd partner van de overledene.

Vorige artikel
Hoe banaan aanbieden baby?