Hoe werkt de Kindertelefoon? | Vragen van Kinderen

Waar is de Kindertelefoon voor bedoeld?

Gevraagd door: Wouter Kloppert PhD  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.3/5 (22 stemmen)

De Kindertelefoon is er voor alle kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar die in vertrouwen willen praten over álles wat je bezighoudt. Word je bijvoorbeeld gepest, mishandeld, heb je problemen thuis, ruzie of wil je gewoon even kletsen over je dag of over school? Dan kun je terecht bij De Kindertelefoon.

Waar staat de Kindertelefoon voor?

De Kindertelefoon is een Nederlandse telefonische hulpdienst voor kinderen, waar kinderen en jongeren tot 18 jaar die behoefte aan een gesprek over welk onderwerp dan ook hebben gratis naar kunnen bellen.

Wat gebeurt er als je de Kindertelefoon belt?

Bellen: De Kindertelefoon is bereikbaar op het telefoonnummer 0800-0432. Als je belt, hoor je de stem van een vrijwilliger. Dat maakt het gesprek persoonlijker, maar het kan ook zijn dat je dat misschien spannend vindt. Chatten: Misschien typ je liever óf vind je het fijn als niemand je kan horen thuis.

Kan de Kindertelefoon zien wie je bent?

Jouw contactgegevens zijn voor ons niet zichtbaar. Gesprekken met De Kindertelefoon zijn 100% vertrouwelijk. Dat betekent dat wij aan niemand doorvertellen wat jij ons vertelt, behalve als dat van jou mag. Wij weten niet wie jij bent en dat hoef je ons ook niet te vertellen.

Hoeveel kinderen bellen Kindertelefoon?

Wie bellen er naar De Kindertelefoon? Ieder kind in Nederland tussen de 8 en 18 jaar mag bellen met De Kindertelefoon. Ruim 59% van de telefoontjes is afkomstig van jongens, en dus 41% van meisjes.

26 gerelateerde vragen gevonden

Wat is het nummer 106?

Als je 106 belt, kom je terecht bij de dichtstbijgelegen Tele-Onthaaldienst in de provincie waar je je bevindt. De vijf Tele-Onthaaldiensten beantwoorden samen de chat. Jij komt terecht in de regio waar er op dat moment iemand beschikbaar is. Je kan niet zien vanuit welke regio de vrijwilliger aan het chatten is.

Is de Luisterlijn gratis?

De Luisterlijn: bij zorgen, verdriet of een luisterend oor

Bel 0900-0767 (normaal tarief) voor een vertrouwelijk gesprek.

Is de Kindertelefoon anoniem?

Je mag elke dag over ALLES bellen met één van onze goed getrainde vrijwilligers. Of je nou verliefd, bang of verdrietig bent. Bellen is gratis en anoniem: daarom hoef je niet je echte naam te zeggen en blijft het gesprek altijd tussen jou en De Kindertelefoon. In de video hiernaast zie je hoe het werkt.

Hoe vaak wordt de Kindertelefoon gebeld?

Het maakt niet uit of het iets kleins is of iets groots, een vraag of een probleem, of als je gewoon iets wilt delen. Er bellen en chatten veel kinderen met De Kindertelefoon: onze vrijwilligers voeren ruim 1.000 gesprekken per dag.

Kan je de Kindertelefoon appen?

ELKE DAG VAN 11:00 TOT 21:00

Elke dag kun je met één van onze getrainde vrijwilligers over alles chatten! Of je nou verliefd, bang of verdrietig bent. Een gesprek is gratis en vertrouwelijk. Daarom hoef je niet je echte naam op te geven.

Wat is het Kinder telefoonnummer?

Bel dan met de Kindertelefoon: 0800-0432. Het nummer is gratis. Je kunt ook chatten op onze website. Je kunt de vrijwilligers van de Kindertelefoon overal voor bellen.

Waar kan ik terecht om te praten?

1712 helpt je gratis en anoniem. Chat gratis en anoniem ma-do: 13u-17u en 18u-22u. Via webformulier van 1712. Antwoord binnen 2 werkdagen.

Wie kan ik bellen?

De Luisterlijn: telefoon, chat en mail

Je kan 24 uur per dag terecht bij de Luisterlijn voor een gesprek van mens tot mens: 088 07 67 000. Het kan gaan over verdriet, verlies, zorgen of eenzaamheid. Of iets anders. De vrijwilligers van de Luisterlijn hebben tijd en aandacht voor jouw verhaal.

Wie is de oprichter van de Kindertelefoon?

De Kindertelefoon bestaat sinds 1979 en het bestaansrecht is verankerd in de Wet op de Jeugdzorg. De Kindertelefoon was oorspronkelijk een onderdeel van Bureau Jeugdzorg, maar is op 1 januari 2015 na de transitie Jeugdzorg een zelfstandige stichting geworden.

Waarom is de Kindertelefoon ontstaan?

Een zolderkamer

Een aantal vrijwilligers besloot dat een dergelijke lijn ook in Nederland moest bestaan, het idee van de Kindertelefoon was geboren. Op een zolderkamer op driehoog begon de Kindertelefoon met twee telefoons en twee bureaus. De lijn was toen ook maar twee uur per dag bereikbaar.

Hoe lang bestaat de Kindertelefoon?

Het begon in 1979 met wat vrijwilligers op een zolderkamer in Amsterdam. Ze moesten kinderen een luisterend oor bieden. Vanaf dag één stond de Kindertelefoon roodgloeiend. Nu, 40 jaar later, zijn er 500 vrijwilligers op zeven locaties, is het telefoonnummer gratis, is er een forum en een veelgebruikte chat.

Hoe kun je iemand anoniem bellen?

Zo werkt dat:
  1. Open de bel-app van je mobiele telefoon.
  2. Ga naar het scherm waar je het telefoonnummer intoetst.
  3. Typ nu eerst '#31#' in.
  4. Typ nu het telefoonnummer in dat je anoniem wilt bellen.
  5. Druk op 'Bellen'.
  6. Je nummer wordt nu niet herkend!

Hoe maak je je telefoon anoniem?

Anoniem bellen: zo werkt het
  1. Open de Telefoon-app van je smartphone;
  2. Open de 'Instellingen' via het knopje rechtsboven;
  3. Ga vervolgens naar 'Gesprekken – Aanvullende (of Geavanceerde) instellingen';
  4. Pas het Beller ID aan naar 'nummer verbergen'

Wat kost de Luisterlijn?

Een 088-nummer is nagenoeg kosteloos voor de Luisterlijn. Voor het bellen naar het nieuwe telefoonnummer 088 0767 000 betaalt de beller – net als bij het oude telefoonnummer – geen extra kosten, alleen het normale beltarief.

Is 113 volledig anoniem?

Bij 113 kun je anoniem praten over problemen die bij jou leiden tot zelfmoordgedachten. Bel 0800-0113. Als je anoniem chatten prettiger vindt, kan dat ook. Je kunt ook eerst een zelftest doen.

Met wie kan ik praten over problemen?

Met psychische problemen kunt u online hulp zoeken. U kunt ook terecht bij uw huisarts of bedrijfsarts als u er zelf niet uit komt. De huisarts of bedrijfsarts helpt u zelf of verwijst u door naar hulpverleners binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ).

Is het nummer 106 gratis?

Een telefoongesprek met Tele-Onthaal is gratis en verschijnt niet op de factuur, de vrijwilliger kan je nummer niet zien.

Wie kan er allemaal terecht bij Tele-Onthaal?

Bellers en chatters kunnen bij Tele-Onthaal terecht om zich begrepen en gesteund te voelen, om eens met iemand te spreken die geen expert is maar hen aanspreekt van mens tot mens. Een gesprek kan nuttig zijn om een moeilijk moment of een crisis te overbruggen.

Hoe neem je contact op met Tele-Onthaal?

Een hulpverlenend gesprek kan enkel via het nummer 106 of via de chat op deze website, Tele-Onthaal voert geen gesprekken via mail.

Waar kan ik terecht voor hulp?

Uw gemeente biedt onder meer hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en vanuit de Jeugdwet. In veel gemeenten is een Wmo-loket, een (sociaal) wijkteam en/of een jeugdteam. Daar kunt u terecht met vragen over ondersteuning. Samen met u kijkt de gemeente naar wat u nodig heeft.

Vorige artikel
Hoe met baby in vliegtuig?