Aanvraag Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Waar heb je een uittreksel voor nodig?

Gevraagd door: Lize van der Linden  |  Laatste update: 29 november 2023
Score: 4.7/5 (70 stemmen)

U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging. De informatie die op een uittreksel uit de BRP is vermeld, hangt af van het doel waarvoor u het uittreksel nodig heeft.

Wat voor uittreksels zijn er?

Er zijn 2 soorten uittreksels:
  • een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
  • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.

Wat is het verschil tussen een akte en een uittreksel?

Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.

Welk uittreksel nodig voor huurwoning?

Als woningzoekende moet u een uittreksel uit het Basisregistratie Personen (BRP) opvragen als u een woningaanbieding heeft. Een uittreksel BRP is een officiële verklaring van de gemeente waarmee u laat zien dat u in de gemeente staat ingeschreven. U vraagt het uittreksel aan in de gemeente waarin u woont.

Heb ik een BRP nodig?

Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).

23 gerelateerde vragen gevonden

Hoeveel kost uittreksel BRP?

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard. bij een Stadsloket: het is de bedoeling dat u betaalt met uw pinpas of creditcard.

Wie mag een uittreksel BRP aanvragen?

Aanvraag voor kind, partner of met een machtiging

U mag zonder machtiging een uittreksel opvragen van de volgende personen: uw partner, als u met hem of haar getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt en op hetzelfde adres woont. uw kind of stiefkind onder de 16 jaar, als u op hetzelfde adres woont.

Wat voor documenten heb je nodig om te huren?

Deze gegevens moet u inleveren
  • Paspoort of ID-kaart.
  • Uw historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen van uw gemeente.
  • Een verklaring kandidaat deel 1 & een verhuurdersverklaring deel 2.
  • Uw actueel inkomen van de laatste drie maanden.
  • Een werkgeversverklaring met de volgende kenmerken:
  • Documenten voor ondernemers.

Waar kijkt een verhuurder naar?

De meeste verhuurders vragen (uiteindelijk) om een loonstrook, werkgeversverklaring of een ander bewijs van jouw inkomen. Voor ondernemers is dat meestal de IB-aangifte en/ of jaarcijfers. Daarnaast vraagt een verhuurder om een identiteitsbewijs.

Wat mag je vragen aan een huurder?

Je mag geen kandidaat huurder weigeren op basis van geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, vermogen, geloof, politieke overtuiging, taal, sociale afkomst, gezondheidstoestand of handicap. Doe je dit wel, dan kan de rechter je veroordelen voor discriminatie.

Hoe oud mag een uittreksel zijn?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Wat is een uittreksel?

Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'. Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland.

Hoe lang duurt een uittreksel?

Online. U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Kan iemand anders uittreksel aanvragen?

Mag ik voor iemand anders een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aanvragen? Ja, u mag voor iemand anders een uittreksel aanvragen en ophalen. Zo vraagt u een uittreksel uit de basisregistratie personen aan voor een ander: Maak een afspraak bij de gemeente waarin u ingeschreven staat.

Hoe maak je een uittreksel?

Richtlijnen voor een goed uittreksel:
  1. Lees de stof goed door.
  2. Neem de titels van het hoofdstuk(ken), de paragrafen en de tussenkopjes over. ...
  3. Vertaal de inhoud in eigen woorden.
  4. Lukt dat niet? ...
  5. Vertaal de stof alsnog in eigen woorden, zonder voorbeelden en uitweidingen.
  6. Nu heb je een uittreksel ipv een uitreksel!

Wie heeft mijn BRP inzien?

Naast een aantal soorten organisaties, zoals de Belastingdienst, mag uzelf uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien. Ouders of verzorgers met ouderlijk gezag hebben inzage in gegevens van hun minderjarige kinderen.

Kun je huren zonder ingeschreven te staan?

Een huurder is verplicht om zich in te schrijven bij de gemeente waar deze een woning huurt en dus daadwerkelijk woonachtig is. Wanneer dit niet gedaan wordt, kan de gemeente de keuze maken om de huurder een boete te geven.

Waarom bankafschrift bij huren?

Bankafschrift (Bank statement)

Het laat ook zien wat het bedrag aan uw woonlasten is (huur of hypotheek) en of u bijvoorbeeld alimentatie betaalt en hoeveel. → Kortom: het geeft uw inkomsten en lasten aan. Daarom mag u ook niets doorstrepen of doorhalen op uw bankafschrift en moet alles leesbaar zijn.

Wat moet je minimaal verdienen voor een sociale huurwoning?

Zo kunnen meer gezinnen met een middeninkomen een sociale huurwoning van een woningcorporatie krijgen. De inkomensgrens voor eenpersoonshuishoudens verandert niet en blijft € 40.024 (prijspeil 2021).

Welke gegevens heeft de overheid van mij?

De overheid legt gegevens over u vast. Bijvoorbeeld uw burgerservicenummer, uw adres en een auto die op uw naam staat. Via MijnOverheid kunt u een aantal van deze gegevens bekijken.

Wat staat er in het BRP?

Het gaat om gegevens als naam, burgerservicenummer (BSN), geslacht, geboortedatum, geboorteplaats en adres. De Nederlandse overheid heeft deze gegevens nodig om bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs te kunnen maken. Of om te weten wie mag stemmen bij verkiezingen.

Welk uittreksel voor auto kopen?

Naast uw legitimatiedocument moet u een (kopie) actueel uittreksel van de Kamer van Koophandel (KvK) overleggen. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar en mag géén uittreksel zijn van internet. Op het uittreksel moet de naam van de tekenbevoegde staan.

Kan ik uittreksel online aanvragen?

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een formulier met uw gegevens uit de BRP. U vraagt het uittreksel aan bij uw gemeente. Een uittreksel BRP is hetzelfde als een uittreksel GBA, uittreksel bevolkingsregister of uittreksel persoonsregister. De meeste uittreksels kunt u online en per post aanvragen.

Wat is een BSN bewijs?

Een bewijs met Burgerservicenummer (BSN) is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) waarop ook uw BSN is vermeld.

Hoe sla je BRP op als pdf?

BRP Basis Registratie Personen
  1. Log in op www.mijnoverheid.nl met uw DigiD.
  2. Menu selecteer identiteit Bekijk persoonsgegevens.
  3. Daar vindt u al uw gegevens uit de Basisregistatie Personen (BRP)
  4. Sla het op als een PDF bestand.
  5. Upload het op onze Uploadpagina via de e-mail die u van ons ontvangen heeft.

Volgende artikel
Hoe snel zwanger na stil geboorte?