Naam- en geslachtswijziging op geboorteakte naar man?

Waar gebruik je geboorteakte voor?

Gevraagd door: Youssef van der Avoirt Msc  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.1/5 (3 stemmen)

Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.

Wie mag een geboorte akte opvragen?

Aanvraag voor kind, partner of ouder met een machtiging

U mag zonder machtiging een akte opvragen van de volgende personen: uw kinderen, ook als deze meerderjarig zijn. uw ouders. uw partner, als u met hem of haar getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt.

Wat is het verschil tussen geboorteakte en uittreksel?

Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'.

Waarom geboorteakte aanvragen?

U heeft bijvoorbeeld een kopie van uw geboorteakte nodig als:
  • een organisatie om uw geboorteakte vraagt. Dit kan uw gemeente zijn.
  • u geadopteerd bent en wilt weten wie uw biologische ouders zijn. Deze gegevens staan op uw geboorteakte.

Hoe lang is een geboorteakte geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

41 gerelateerde vragen gevonden

Wat kan je allemaal doen met geboorte akte?

De geboorteakte is het juridisch bewijs van de geboorte. Met dit bewijs heeft je kindje een identificatie en kun je je kindje bijvoorbeeld verzekeren, krijg je kinderbijslag en kun je je kindje inschrijven bij scholen.

Wat staat er allemaal op een geboorteakte?

Uittreksel Basis Registratie Personen

In het uittreksel staan in ieder geval uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. Daarnaast kunt u indien nodig ook andere gegevens uit de basis registratie op het uittreksel laten vermelden.

Kan ik de geboorteakte van iemand anders opvragen?

U kunt een afschrift of uittreksel van een akte ook voor iemand anders opvragen.

Wat kost uittreksel geboorteakte?

Kosten. Voor het aanvragen van een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand betaalt u € 15,70 (tarief 2023).

Hoe lang duurt opvragen geboorteakte?

Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 10 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.

Kan je je geboorteakte veranderen?

Het kan zijn dat er een fout staat in de naam op de geboorteakte. Dan kunt u die laten verbeteren door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de akte is opgemaakt. U neemt dan eerst contact op met de ambtenaar van de burgerlijke stand met uw verzoek.

Wat moet je doen als je geen geboorteakte hebt?

Een verklaring van uw autoriteiten waarin staat dat u geen paspoort en/of geboorteakte kan laten zien. In de verklaring staat ook waarom dit niet kan. U kunt hiervoor contact opnemen met uw ambassade. U kunt ook contact opnemen met de autoriteiten in het land van herkomst.

Wie heeft de originele geboorteakte?

Een akte van geboorte wordt opgemaakt door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar het kind is geboren.

Wat is een afschrift van de geboorteakte?

Een afschrift is een kopie van de akte. Hierop staat een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Waar moet je de geboorte van je kind doorgeven?

Binnen de 15 na de geboorte moet een van ouders of iemand die aanwezig was bij de geboorte het kindje aangeven bij de burgerlijke stand van de stad of gemeente waar het kindje geboren werd. Je kan dan meteen ook de familienaam kiezen die je spruit zal dragen.

Hoe werkt een geboorteakte?

Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.

Waar moet ik mijn kind allemaal inschrijven?

Geboorteaangifte van je baby

Je moet aangifte doen bij de burgerlijke stand in de gemeente waar je kind is geboren. Is je kind thuis geboren, dan doe je dus aangifte in je eigen gemeente. Is je kind in het ziekenhuis geboren, dan moet je aangifte doen in de gemeente waar dat ziekenhuis staat.

Waar haal ik geboorteakte?

U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur, aan het loket van de dienst Burgerzaken. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen: via het e-loket van uw gemeente.

Wat is mijn burgerlijke stand?

Wat is jouw burgerlijke staat? Burgerlijke staat is de formele positie van een persoon voor de wet. Het heeft betrekking op het wettelijk huwelijk, geregistreerd partnerschap, het feit of je meerderjarig of minderjarig bent en of je al dan niet onder curatele staat.

Hoe duur is het om je achternaam te veranderen?

Voor een meerderjarige die zijn/haar achternaam wil wijzigen: €835,-. Voor het wijzigen van de achternaam van 1 of 2 minderjarige kinderen: €835,-. Voor het wijzigen van de achternaam van 3 of meer minderjarige kinderen: €1.670,-.

Wat kost het om mijn voornaam te veranderen?

De overheid rekent griffierecht van €314,- (2022) bij een voornaamsverandering. Dit om te voorkomen dat de overheid en gemeentes continu bezig zijn voornaamswijzigingen door te voeren in de verschillende registers. Dit bedrag is bij de meeste aanbieders inbegrepen in de prijs.

Wat moet je doen om je achternaam te veranderen?

Achternaam wijzigen

Een verzoek tot wijziging van uw achternaam kunt u indienen bij Justis. Hiervoor gelden strenge voorwaarden. Op de website van Justis leest u wat de voorwaarden zijn en hoe u een verzoek indient.

Heb je een geboorteakte nodig?

Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.

Welke BRP voor huurwoning?

Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden?  Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.

Kan verhuurder BRP inzien?

Minister Plasterk van BZK wil verhuurders geen inzage geven in persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).