Aanvraag Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Kan je uittreksel online aanvragen?

Gevraagd door: drs Willem Yüksel LLB  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.7/5 (68 stemmen)

U vraagt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan bij de gemeente waar u woont. U vraagt uw uittreksel aan via de knop 'Uittreksel aanvragen'. U logt in met uw DigiD en betaalt met iDeal.

Kan ik online een uittreksel aanvragen?

Online aanvragen

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Hoe download ik uittreksel BRP?

Dat kan door in te loggen op MijnOverheid.nl. Of vraag bij uw gemeente na hoe uw persoonsgegevens in de BRP staan geregistreerd. U kunt uw persoonsgegevens in de BRP via MijnOverheid.nl bekijken. Of door een afspraak te maken aan de balie van uw gemeente.

Wat kost een uittreksel BRP bij mijn online loket?

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Hoe vraag ik een uittreksel aan?

Een afschrift of uittreksel van deze akten vraagt u aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Ook als u inmiddels niet meer in die gemeente woont. Voor het aanvragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.

27 gerelateerde vragen gevonden

Wat is een digitaal uittreksel?

Een digitaal uittreksel is een officieel bewijs van inschrijving in het Handelsregister. Je krijgt informatie over de rechtspersoon, onderneming en vestiging(en). Je ziet naam, adres, oprichtingsdatum en in de meeste gevallen functionarissen van een bedrijf of organisatie.

Wat heb je nodig voor een uittreksel?

Er zijn 2 soorten uittreksels:
  • een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
  • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.

Hoe oud mag een uittreksel BRP zijn?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Welke BRP voor huurwoning?

Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden?  Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.

Wat staat er in een BRP uittreksel?

In het uittreksel staan in ieder geval uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. Daarnaast kunt u indien nodig ook andere gegevens uit de Basis Registratie Personen op het uittreksel laten vermelden. U kunt het uittreksel aanvragen als u staat ingeschreven als inwoner bij de gemeente.

Hoe sla je BRP op als pdf?

BRP Basis Registratie Personen
  1. Log in op www.mijnoverheid.nl met uw DigiD.
  2. Menu selecteer identiteit Bekijk persoonsgegevens.
  3. Daar vindt u al uw gegevens uit de Basisregistatie Personen (BRP)
  4. Sla het op als een PDF bestand.
  5. Upload het op onze Uploadpagina via de e-mail die u van ons ontvangen heeft.

Hoelang aanvraag BRP?

Als u de aanvraag op een werkdag vóór 12.00 uur doet, dan versturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen. De post doet er ongeveer 48 uur over, maar soms langer. Bij een aanvraag op vrijdagmiddag (na 12.00 uur), zaterdag of zondag, gaat het uittreksel na het weekend op de post.

Hoe kun je zien wie er op je adres staat ingeschreven?

Het is soms niet mogelijk een overzicht te krijgen van wie er op uw adres ingeschreven staan. Een overzicht is alleen op te vragen in de vorm van een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Ook kan het overzicht alleen afgegeven worden als alle bewoners op het adres familie van elkaar zijn.

Wat is het verschil tussen geboorteakte en uittreksel?

Als u een akte aanvraagt, kunt u kiezen tussen een afschrift, uittreksel of internationaal uittreksel van de akte. De akte zelf blijft eigendom van de gemeente. Een afschrift is een kopie van de akte, een (internationaal) uittreksel is een samenvatting.

Hoeveel kost het om een uittreksel uit het strafregister te krijgen?

Hoeveel kost het? Niets, een uittreksel uit het strafregister is gratis.

Hoeveel spaargeld mag je hebben voor een huurwoning?

In 2023 kunt u huurtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2023 niet hoger was dan € 33.748. Hebt u een toeslagpartner? In dat geval mag het vermogen van u samen op 1 januari 2023 maximaal € 67.496 zijn.

Hoeveel geld mag je hebben voor een sociale huurwoning?

De inkomensgrens daarvoor (€ 40.024) is nu voor iedereen gelijk. Of je nu alleen woont of met meer mensen. Het kabinet gaat dat per 2022 veranderen. Huishoudens met meer dan 1 persoon krijgen vanaf 2022 ook een sociale huurwoning met een hoger inkomen, tot € 44.196 (prijspeil 2021).

Hoeveel mag je per maand verdienen voor sociale huurwoning?

Dan kunt u het volgende doen: Heeft u een eenpersoonshuishouden en is uw inkomen hoger dan € 44.035 (in 2023)? Of heeft u een meerpersoonshuishouden en is uw inkomen hoger dan € 48.625 (in 2023)? Ook dan mag een woningcorporatie een sociale huurwoning aan u toewijzen.

Wat is een recent uittreksel?

Een overzicht van geregistreerde gegevens van een bedrijf, zoals naam, adres, oprichtingsdatum en in de meeste gevallen functionarissen.

Kan iemand anders uittreksel aanvragen?

U mag voor iemand anders een uittreksel BRP aanvragen. Informeer bij uw gemeente welke documenten u hiervoor mee moet nemen.

Wat is het verschil tussen een uittreksel en een afschrift?

Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.

Welke soorten uittreksels zijn er?

Soorten uittreksels
  • Standaard. Naam, geboortedatum, adres en woonplaats.
  • Woonhistorie. Historische adressen, naam, geboortedatum, adres, woonplaats. ...
  • Burgerservicenummer (BSN) BSN, naam, geboortedatum, geboorteplaats, adres, woonplaats.
  • Internationaal. ...
  • BRP gezag voor reizen met minderjarigen.

Is een KVK uittreksel gratis?

€ 8,45. Dit digitaal gewaarmerkte uittreksel is voorzien van een digitale ondertekening en juridisch gelijk aan een papieren uittreksel. Bestel je dit document om bij andere partijen aan te tonen dat je bedrijf is ingeschreven in het Handelsregister? Controleer dan eerst of een digitale versie geaccepteerd wordt.

Kan iedereen uittreksel KVK opvragen?

Een KVK-uittreksel is het bewijs dat een bedrijf officieel staat ingeschreven in het Handelsregister. Het KVK-uittreksel kan door iedereen worden ingezien of opgevraagd bij de Kamer van Koophandel.

Waar kan ik mijn diploma online vinden?

U kunt op Mijn diploma's gratis een uittreksel van uw diplomagegevens downloaden. Staat het schooljaar waarin u uw diploma heeft gehaald in het Mijn diploma's? Dan kunt u uw diplomagegevens bekijken door in te loggen op Mijn DUO. U heeft hiervoor een DigiD met sms-controle nodig.

Vorige artikel
Is toucheren noodzakelijk?