Aanvraag Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Kan je BRP downloaden?

Gevraagd door: ing. Bente Verboom AD  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.8/5 (30 stemmen)

Vanaf nu is het mogelijk om een aangevraagd uittreksel basisregistratie personen (BRP) digitaal te ontvangen in MijnOverheid. Via de website is het mogelijk om veel producten digitaal aan te vragen. Zo ook een uittreksel voor de basisregistratie personen (BRP), ook wel uittreksel bevolkingsregister genoemd.

Hoe download je BRP gegevens?

BRP Basis Registratie Personen
  1. Log in op www.mijnoverheid.nl met uw DigiD.
  2. Menu selecteer identiteit Bekijk persoonsgegevens.
  3. Daar vindt u al uw gegevens uit de Basisregistatie Personen (BRP)
  4. Sla het op als een PDF bestand.
  5. Upload het op onze Uploadpagina via de e-mail die u van ons ontvangen heeft.

Kan ik mijn BRP downloaden?

Dat kan door in te loggen op MijnOverheid.nl. Of vraag bij uw gemeente na hoe uw persoonsgegevens in de BRP staan geregistreerd. U kunt uw persoonsgegevens in de BRP via MijnOverheid.nl bekijken. Of door een afspraak te maken aan de balie van uw gemeente.

Hoe krijg ik een uittreksel van BRP?

U vraagt een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) aan in de gemeente waar u woont.

Kan je uittreksel online aanvragen?

U vraagt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan bij de gemeente waar u woont. U vraagt uw uittreksel aan via de knop 'Uittreksel aanvragen'. U logt in met uw DigiD en betaalt met iDeal.

43 gerelateerde vragen gevonden

Welk uittreksel BRP voor huurwoning?

Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden?  Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.

Wat kost een uittreksel BRP bij mijn online loket?

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Wie kan BRP opvragen?

Wie mogen mijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien? Naast een aantal soorten organisaties, zoals de Belastingdienst, mag uzelf uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien. Ouders of verzorgers met ouderlijk gezag hebben inzage in gegevens van hun minderjarige kinderen.

Hoe lang wachten uittreksel BRP?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Waar heb je een uittreksel BRP voor nodig?

U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging. De informatie die op een uittreksel uit de BRP is vermeld, hangt af van het doel waarvoor u het uittreksel nodig heeft.

Is BRP openbaar?

Persoonsgegevens uit de BRP zijn niet openbaar. Alleen organisaties met een publieke of maatschappelijke taak kunnen gegevens opvragen. Bijvoorbeeld voor pensioenen, uitkeringen, huurtoeslag of belasting.

Kan verhuurder BRP inzien?

Minister Plasterk van BZK wil verhuurders geen inzage geven in persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).

Is BRP en GBA hetzelfde?

De Basisregistratie Personen (BRP) is een centrale database met persoonsgegevens van de inwoners van Nederland. Er staan ook gegevens in van Nederlanders in het buitenland. De BRP is de opvolger van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

Hoe kun je zien wie er op je adres staat ingeschreven?

Het is soms niet mogelijk een overzicht te krijgen van wie er op uw adres ingeschreven staan. Een overzicht is alleen op te vragen in de vorm van een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Ook kan het overzicht alleen afgegeven worden als alle bewoners op het adres familie van elkaar zijn.

Wie gebruikt BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) bevat persoonsgegevens van inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die Nederland hebben verlaten (niet-ingezetenen). Personen die korter dan 4 maanden in Nederland wonen kunnen ook als niet-ingezetenen in de BRP staan.

Hoe ziet uittreksel BRP eruit?

Persoonsgegevens van ingezetenen in de BRP

Hun voornamen en achternamen, geslacht en burgerservicenummers. Uw nationaliteit en de reden voor het verkrijgen of verliezen van de Nederlandse nationaliteit. Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner.

Welke uittreksels BRP zijn er?

Soorten uittreksels
  • Standaard. Naam, geboortedatum, adres en woonplaats.
  • Woonhistorie. Historische adressen, naam, geboortedatum, adres, woonplaats. ...
  • Burgerservicenummer (BSN) BSN, naam, geboortedatum, geboorteplaats, adres, woonplaats.
  • Internationaal. ...
  • BRP gezag voor reizen met minderjarigen.

Wat staat er in het BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) is een databank met persoonsgegevens van personen die in Nederland wonen of gewoond hebben. Het gaat om gegevens als naam, burgerservicenummer (BSN), geslacht, geboortedatum, geboorteplaats en adres.

Hoe krijg je je BRP?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.

Heeft bank toegang tot BRP?

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is blij met de mogelijkheid voor banken om in het kader van de strijd tegen het witwassen en terrorismefinanciering klantgegevens te kunnen verifiëren bij de overheid.

Heb ik een BRP nodig?

Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Welke documenten nodig voor sociale huur?

Documenten die u kunt meenemen:
  • Een inkomensverklaring. Deze vraagt u op bij de Belastingdienst. ...
  • Uw laatste drie loonstrookjes. En die van uw partner en huisgenoten als ze inkomen uit werk hebben. ...
  • Specificatie van uw uitkering. ...
  • Uw jaaropgave van het afgelopen jaar. ...
  • Bent u student?

Welke BRP voor woningcorporatie?

Een historisch uittreksel Basis Registratie Personen (BRP)

Let op: als je het historisch BRP online opvraagt bij de gemeente, moet je in het aantekenveld aangeven dat het een uittreksel voor een woningcorporatie is. Bij een incomplete BRP kan het zijn dat we de woning niet aan je toewijzen.

Wie maakt er gebruik van BRP?

De Belastingdienst, pensioenfondsen en verzekeraars zijn voorbeelden van organisaties die gebruik mogen maken van de persoonsgegevens in de BRP. In de Wet Basisregistratie Personen staat beschreven welke organisaties voor welke taken gebruik mogen maken van de gegevens in de BRP.

Waarom heeft iemand een geheim adres?

Waar vraag ik het niet doorgeven van persoonsgegevens uit de BRP (geheimhouding) aan? U kunt de gemeente vragen om uw gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) niet door te geven. Uw gegevens blijven dan geheim voor bepaalde organisaties. Dit is bijvoorbeeld nodig als u in een blijf-van-mijn-lijfhuis verblijft.