When Should You Have Kids? Advice From a Fertility Doctor

Is het normaal dat je zelf voor je babyshower betaalt?

Gevraagd door: mr. Adam Zeemans Msc  |  Laatste update: 13 november 2025
Score: 4.7/5 (23 stemmen)

De babyshower wordt betaald door de gasten die uitgenodigd zijn. In sommige gevallen biedt de moeder of de schoonmoeder of soms ook man aan om de kosten te delen of geheel op zich te nemen. Het is in elk geval niet de bedoelt dat de mommy to be zelf opdraait voor de kosten van de babyshower!

Wie betaalt de babyshower?

Wie betaalt de babyshower? In de meeste gevallen zijn de kosten van de babyshower voor rekening van de persoon of personen die het feest organiseren. Dit kan de enige organisator zijn of een gezamenlijke inspanning van vrienden en familieleden.

Wie hoort een babyshower te organiseren?

Volgens de etiquette wordt de babyshower georganiseerd door een goede vriendin, niet door een familielid. Maar daar hoef je je natuurlijk niks van aan te trekken. Vriendinnen, (schoon)moeders, (schoon)zussen of collega's: iedereen die dicht bij de aanstaande moeder staat, kan het feestje organiseren.

Wat geef je voor een babyshower?

Praktische babyshower-cadeaus
  • Rompers.
  • Hydrofiele doeken.
  • (Wasbare) luiers.
  • Speentje.
  • Slabbetjes.
  • Verzorgingsproducten.
  • Babyspeelgoed (een babymobiel, babygym, rammelaar, muziekdoosje, bijtring etc.)
  • Luiertas (eventueel met inhoud)

Is een babyshower altijd een verrassing?

Doorgaans worden babyshowers georganiseerd door de vriendinnen van de zwangere vrouw. Vaak gaat het om een verrassingsfeestje. Sommige mensen vinden dat leuk, maar veel mensen hebben een hekel aan verrassingen. Verras je vriendin alleen als je er zeker van bent dat je haar daar blij mee maakt.

45 gerelateerde vragen gevonden

Kun je een babyshower vieren zonder cadeaus?

Vrees niet, want je kunt je prima laten douchen of besprenkelen zonder een hoop materiële spullen te ontvangen . Een wijze raad: "Geen cadeaus, alstublieft" op een babyshoweruitnodiging schrijven, zal waarschijnlijk met opgetrokken wenkbrauwen worden ontvangen en vervolgens grotendeels worden genegeerd. Mensen willen iets doen; dat is menselijk.

Wie uitnodigt een babyshower?

Bij een babyshower worden meestal (schoon)moeders, (schoon)zussen, beste vriendinnen, tantes en/of nichten uitgenodigd. Traditioneel worden voor een babyshower alleen vrouwen uitgenodigd. Maar laat dat je niet beperken en nodig vooral iedereen uit waarvan je denkt dat de aanstaande moeder ze erbij wil hebben.

Wat geef je voor een babyshower?

Wees creatief en stel een cadeaupakket samen met spullen voor zowel de ouders als hun kleintje. Het is leuk om te variëren met bijvoorbeeld boeken, speelgoed, bijtringen, fopspenen, kleding en knuffels .

Wat zijn goedkope cadeaus voor een babyshower?

Doe low budget babyshower cadeau inspiratie op met deze shopping list vol goedkope babyshower cadeau tips.
  • Naïf mini geschenkset.
  • Rupsje Nooitgenoeg lees- en voelboek.
  • Siliconen slabbetje.
  • Baby neusreiniger.
  • Baby haarspeldjes.
  • Babysokken leeuwtjes.
  • Beige hydrofiele doeken.
  • Baby borstelset.

Wat eet je op een babyshower?

Geliefde, zoete babyshower hapjes zijn bijvoorbeeld:
  • babyshower taart.
  • cupcakes/muffins.
  • mini-marshmallows.
  • popcorn (zoet of zout)
  • chocolade of bonbons.
  • fruitspiesjes.
  • merengues.
  • mini cookies.

Is een man aanwezig bij een babyshower?

Een babyshower kan je natuurlijk helemaal zelf organiseren zoals je wil, maar het is gebruikelijk dat er alleen vrouwen komen. Dus denk daarbij aan haar beste vriendinnen, moeder en schoonmoeder maar ook oma's zijn vaak van de partij.

Wat geef je als oma op een babyshower?

Babyshower kado van oma: 15 ideeën!
  • Slaapzakje. Een praktisch en heel handig cadeau is het baby slaapzakje. ...
  • Luier- of kolftas. ...
  • Babygym. ...
  • Kado met herinneringen voor het leven. ...
  • Bellyprint beeldje. ...
  • Newborn fotoshoot. ...
  • Schommelpaard. ...
  • Voorleesboekjes.

Hoeveel mensen kunnen er op een babyshower?

Wie wordt er uitgenodigd? Meestal worden vrouwen uit de familie en vriendinnen uitgenodigd voor een babyshower. Soms gaat het alleen om een grote groep vriendinnen. Hoeveel mensen je uitnodigt hangt ook een beetje af van hoe fit de aanstaande moeder is.

Wat is een handige checklist voor het organiseren van een babyshower?

Babyshower organiseren: de handige checklist
  1. Bepaal de gastenlijst en datum. ...
  2. Kies een locatie. ...
  3. Bedenk een thema. ...
  4. Verstuur uitnodigingen. ...
  5. Plan het menu. ...
  6. Koop of maak decoratie en feestartikelen. ...
  7. Bedenk spelletjes en activiteiten. ...
  8. Regel een cadeaulijst.

Waarom heet het babyshower babyshower?

Het doel van deze feestelijkheid was (en is) het, om de aanstaande mama in spé van de nodige babyspulletjes te voorzien. De naam babyshower komt van “Showering the mother with gifts and love”, dus in het Nederlands “de aanstaande moeder met cadeautjes en liefde douchen/overspoelen”.

Wat zijn de gemiddelde kosten van een babyshower?

Voor de meeste babyshowers geven vrienden en familie uit tussen de 25 en 50 euro per persoon. Dit hangt natuurlijk helemaal af van je budget. Ook met kleine cadeaus maak je de moeder in spe helemaal blij. In onze lijst met favoriete cadeaus ontdek je ook leuke cadeaus voor een klein budget.

Wat in een kraammand?

Een kraammand samenstellen
  • Kleding voor de baby. Eén van de leukste cadeautjes om te geven en om te krijgen zijn kledingstukken voor de baby. ...
  • Knuffels. Een lief knuffeltje is altijd een leuk cadeau voor de baby. ...
  • Familie erfstukken. ...
  • Haarlok/tandendoosje. ...
  • Fotoalbum. ...
  • Is er een ouder kind? ...
  • Zelfgemaakte cadeaus. ...
  • Herinneringen.

Wat geef je als bedankje babyshower?

Een babyshower bedankje kan van alles zijn. Van een leuk klein doosje gevuld met een klein cadeautje of een schattig baby flesje gevuld met lekkere chocolaatjes of snoepjes. Voor jongens en meisjes hebben we blauwe of roze babyshower bedankjes die je zelf kunt vullen met gekleurde chocolade hartjes.

Wat is gebruikelijk bij een babyshower?

Het is vaak een (mid)dag vol leuke activiteiten, lekker eten, babyshower spelletjes, cadeaus en vooral gezelligheid. Doordat het vaak in het laatste trimester van de zwangerschap gegeven wordt, krijgt de zwangere en haar baby alle aandacht en een hart onder de riem voor de laatste fase van de zwangerschap.

Wat is leuk om te krijgen bij een babyshower?

Leuke babyshower cadeaus (om te geven)
  • Kraammand. Een kraammand gevuld met handige babyproducten zoals luiers, billendoekjes en klein speelgoed is altijd een goede keuze. ...
  • Verzorgingsproducten. ...
  • Hydrofiele doeken. ...
  • Mijlpaalkaarten. ...
  • Echo schilderij. ...
  • Newborn- of zwangerschapsshoot.

Hoe lang duurt een babyshower?

Houd maximaal drie uur aan.

Een babyshower is een leuke, maar ook energievretende activiteit voor de aanstaande moeder. Beperk de tijd daarom tot maximaal drie uur en houd je aan de planning. Stuur gerust de gasten weg die blijven 'plakken', ook als je vriendin zegt dat het nog wel gaat.

Is een babyshower een verrassing?

De babyshower komt oorspronkelijk uit India en is ook in Nederland een bekend begrip. Het is een verrassingsfeestje dat speciaal voor een zwangere vrouw wordt georganiseerd.

Wie hoort een babyshower te regelen?

De babyshower wordt meestal georganiseerd door een goede vriendin, familieleden of collega's van de mama to be. Het is belangrijk dat de organisator de voorkeuren van de aanstaande mama begrijpt en in staat is om een feest te plannen dat aansluit bij haar smaak en stijl.

Wat meenemen babyshower?

Babyshower Checklist
  • Luiers.
  • Slaapkamer en beddengoed.
  • Voor borstvoeding.
  • Voor flesvoeding (met flesvoeding of moedermelk)
  • Voor de eerste vaste hapjes.
  • Veiligheid.
  • Uitrusting en meubilair.
  • Kleding.

Is de man bij de babyshower?

Steeds vaker zijn babyshowers familiegebeurtenissen waarbij ook de aanstaande vaders, broertjes en zusjes meedoen. Houd wel in gedachten dat feestjes voor het hele gezin of de familie anders aanvoelen dan een feestje met alleen vrouwen.