Eerste huis kopen: uitleg door notaris

Is het eerste gesprek bij een notaris gratis?

Gevraagd door: Selena Sambo  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 5/5 (29 stemmen)

Elke notaris mag zelf het tarief bepalen. Bijvoorbeeld voor het opstellen van een hypotheekakte, de eigendomsoverdracht van een huis, een testament of samenlevingscontract. Vaak kunt u vragen om een eerste gratis gesprek.

Kan ik gratis advies inwinnen bij notaris?

Veel mensen denken dat iedere notaris verplicht is om een half uur gratis advies te geven. Dit is niet het geval. Er zijn notarissen die wel een gratis adviesgesprek aanbieden. Daarom kun je op onze site bij alle notarissen in Nederland aanvragen wat de kosten zijn voor een eerste vrijblijvende bespreking.

Wat kost adviesgesprek notaris?

Informeer vrijblijvend wat uw kosten zijn

Onder eenvoudige vragen verstaan wij vragen die binnen ongeveer 10 minuten te beantwoorden zijn. Heeft u een ingewikkelder vraag of wilt u meer informatie, dan bieden we u daarvoor een adviesgesprek (van maximaal 45 minuten) voor een vaste prijs van € 150,- inclusief btw.

Wat is gratis bij de notaris?

U kunt bij elke notaris terecht om uw verhaal te doen. Hij zal u gratis advies verlenen (over bouwrecht, gezinsrecht of ondernemingsrecht, testamentsbepalingen ...). Hij zal u maar kosten (voor opzoekingen en registratie) aanrekenen wanneer u bij zijn kantoor een dossier opent.

Hoe afspraak maken bij notaris?

Voorbereiding afspraak
  1. Informeer uzelf van te voren goed. Dit kan onder andere op deze website. U kunt diverse checklists invullen, online brochures lezen en video's bekijken. ...
  2. Vraag uw notaris vooraf welke papieren u nodig heeft tijdens het gesprek.
  3. Schrijf alvast uw vragen op en neem deze mee.

39 gerelateerde vragen gevonden

Is een afspraak bij de notaris gratis?

In principe rekent een notaris je niets aan als je een afspraak maakt om advies te vragen: als je bijvoorbeeld een huis wil kopen of meer uitleg wilt over een huwelijkscontract. Dat soort zaken is gratis. Maar als een notaris speciaal voor jou opzoekingen moet doen of een document moet opstellen, dan kost het WEL geld.

Hoelang duurt een gesprek bij de notaris?

Hoelang je bezoek aan de notaris duurt is volledig afhankelijk van de reden van de afspraak. De notaris inventariseert altijd eerst jouw persoonlijke situatie en zal op basis daarvan advies geven. Een adviesgesprek duurt meestal tussen de 45 en 60 minuten.

Wat kost het om een testament op te vragen?

Er zijn in Nederland geen vaste tarieven voor het aanmaken van een testament. Een notaris bepaalt zelf hoeveel hij hiervoor in rekening brengt. De kosten lopen daardoor sterk uiteen. Bij de ene notaris betaal je 200 euro voor je wilsbeschikking, terwijl een ander misschien wel € 800 vraagt.

Wat moet je aan een notaris vragen?

Met welke onderwerpen kunt u bij de Notaristelefoon terecht? Bel de Notaristelefoon voor al uw algemene vragen over erfenissen, testamenten, schenkingen, het kopen van een huis, huwelijkse voorwaarden, het oprichten van een bv en nog veel meer. Uw vraag wordt beantwoord door notarissen en notarieel deskundigen.

Waar moet je op letten bij een notaris?

Vraag de notaris duidelijk in zijn offerte aan te geven welke werkzaamheden hij voor je verricht en tegen welke prijs. Let ook op de bijkomende kosten zoals voor het inschrijven van de akten in de openbare registers en/of recherchekosten voor onderzoek in de registers van het Kadaster.

Is elke notaris even duur?

Het ereloon van de notaris bedraagt ongeveer 1% van de totale aankoopkosten. Het ligt wettelijk vast. De ene notaris is dus niet duurder dan de andere. Voor de berekening van het ereloon gelden degressieve schijven.

Wie betaald de kosten van de notaris?

De grootste kosten, namelijk de verkooprechten en/of de BTW, de hypotheekrechten, de notariële erelonen en de eigenlijke aktekosten zijn ten laste van de koper.

Welke kosten van de notaris zijn aftrekbaar?

Welke notariskosten zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting?
  • Advies- en bemiddelingskosten van uw hypotheekadviseur.
  • Bereidstellingsprovisie.
  • Notariskosten voor de hypotheekakte.
  • Kadastrale rechten voor de hypotheekakte.
  • Taxatiekosten voor het krijgen van de lening.

Waar kan ik terecht voor gratis juridisch advies?

Bij de justitiehuizen, de OCMW's enz. kunt u terecht voor een eerste juridisch advies. Dit is gratis.

Wat kost advies van juridisch loket?

Taakomschrijving Juridisch Loket

Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies aan personen met een laag inkomen en weinig vermogen. De adviezen liggen op alle rechtsgebieden.

Wat mag een notaris niet?

Alles wat u aan de notaris vertelt is geheim. De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.

Welke documenten meenemen naar notaris?

Neem legitimatie mee (ID-kaart, rijbewijs of paspoort). De notaris moet namelijk weten wie hij of zij voor zich heeft.

Kan een notaris fouten maken?

Van een 'fout' wordt gesproken indien een notaris zich niet als een 'redelijk handelend en vakbekwaam notaris' heeft gedragen. Hiervan kan sprake zijn indien een notaris de eerder genoemde gedragsnormen deskundigheid, onpartijdigheid en onafhankelijkheid schendt.

Welke notaris is het goedkoopst?

JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.

Wat kost een testament voor 1 persoon?

De kosten voor een testament beginnen gemiddeld rond de 500 euro inclusief btw. De uiteindelijke kosten zijn ook afhankelijk van uw wensen en situatie. Ieder notariskantoor heeft zijn eigen prijs en service.

Wie aanwezig bij voorlezen testament?

Hij mag alleen erfgenamen en andere direct belanghebbenden bij het testament informeren over de inhoud daarvan, of alleen over de voor hen relevante onderdelen van het testament.

Hoeveel tijd tussen verkoop huis en overdracht?

Gemiddeld zit er een maand of 3 tussen de verkoop van een huis en de overdracht bij de notaris. Sneller dan 1 maand komt in de praktijk haast niet voor. Dit komt omdat het tijd kost om de oude hypotheek van de verkoper af te lossen en de nieuwe hypotheek van de koper te regelen.

Welke kosten in mindering op erfenis?

Maar welke kosten zijn nu precies aftrekbaar voor de erfbelasting? De Successiewet is daar heel duidelijk over: alleen de schulden die op het moment van overlijden al bestonden, zijn aftrekbaar. Hierop bestaat slechts één uitzondering: de begrafeniskosten.

Hoe notariskosten vermijden?

Bovendien kan u nog meer kosten vermijden door de aandelen te schenken via een buitenlandse notaris. Een schenking moet u altijd via een notaris doen, zowel van aandelen als van een gebouw of grond.

Vorige artikel
Wat kalmeert je hoofd?
Volgende artikel
Kun je aankomen van endometriose?