Notaristip: wat is het verschil tussen de verkoopovereenkomst en de authentieke akte?

Hoeveel kost een akte?

Gevraagd door: Naud Bakker  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.4/5 (50 stemmen)

Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.

Wat kost een akte?

De gemiddelde kosten voor het kopen en installeren zijn bij een Split Airco €1.600 tot €3.250. Deze kosten zijn inclusief montage. Voor een Multi-split airco betaal je €3.000 tot €5.550 voor de installatie en aanschaf. Een airco is handig om in huis te hebben, want het zorgt voor een gezelliger en gezonder woonklimaat.

Wat kost een akte bij de notaris?

De aktekosten schommelen tussen de 700 à € 800 in functie van de concrete gegevens van het dossier. Soms kan het zelfs meer zijn, wanneer bepaalde kosten hoger oplopen.

Wat kost een akte van levering?

Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.

Wat kost een onderhandse akte?

Het registreren van onderhandse akten is bij de Belastingdienst gratis.

40 gerelateerde vragen gevonden

Hoeveel bedragen de aktekosten?

Ereloon van de notaris

Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden.

Wie betaalt de aktekosten?

De grootste kosten, namelijk de verkooprechten en/of de BTW, de hypotheekrechten, de notariële erelonen en de eigenlijke aktekosten zijn ten laste van de koper.

Is elke notaris even duur?

Het ereloon van de notaris bedraagt ongeveer 1% van de totale aankoopkosten. Het ligt wettelijk vast. De ene notaris is dus niet duurder dan de andere. Voor de berekening van het ereloon gelden degressieve schijven.

Hoe lang wachten op akte?

Van zodra de compromis is ondertekend, start een termijn van maximum 4 maanden om de notariële akte te verlijden. Gedurende deze periode controleert de notaris nogmaals of alle nodige informatie voorhanden is.

Wie stelt de akte op?

In principe is het de notaris van de koper die de verkoopakte opstelt en op wiens kantoor de authentieke akte wordt ondertekend. De notaris van de verkoper kan op zijn beurt nakijken of de akte geen nadelige bepalingen bevat voor de verkoper.

Hoe lang duurt akte bij notaris?

De partijen bij de verkoop van een onroerend goed komen onderling overeen wanneer de authentieke akte wordt getekend bij de notaris. Dit moet gebeuren binnen de 4 maand vanaf de compromis. Als reden wordt vaak gegeven dat een compromis maar vier maand geldig zou zijn.

Is het eerste gesprek bij een notaris gratis?

Elke notaris mag zelf het tarief bepalen. Bijvoorbeeld voor het opstellen van een hypotheekakte, de eigendomsoverdracht van een huis, een testament of samenlevingscontract. Vaak kunt u vragen om een eerste gratis gesprek.

Waarom is de notaris zo duur?

In werkelijkheid bestaat het grootste deel van de kosten die je betaalt aan de notaris uit belastingen. Hij ontvangt de belastingen en stort die door naar de fiscus. Bovendien zijn een aantal kosten bestemd voor administraties en andere overheidsinstanties.

Hoe snel geld na akte?

Binnen de 15 dagen na de ondertekening van de notariële akte zal de notaris er ook voor zorgen dat de registratierechten verschuldigd op de aankoop betaald worden aan het registratiekantoor. De koper moet die registratierechten aan de notaris betalen vóór de akte wordt getekend, samen met de erelonen en aktekosten.

Wat meenemen naar akte?

Breng zeker volgende documenten mee: identiteitskaart, eventueel trouwboekje, samenlevingscontracten, polis van de brandverzekering... Eerst zit je als koper, zonder derden of de verkopers, met de notaris samen om de kredietakte te tekenen.

Wie mag een akte opvragen?

U mag (zonder machtiging) de overlijdensakte opvragen van uw: ouders. kinderen. partner (dit mag alleen als u met hem of haar getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had)

Wat als akte niet op tijd verleden wordt?

Zo moet je te allen tijde ervoor zorgen dat de akte binnen de 4 maanden kan verlijden. Zo niet, dan riskeer je een boete te betalen aan de fiscus. Die boete kan oplopen van minimum 10% tot maximum 50% van de registratierechten.

Wat houdt akte in?

Een akte is een ondertekend geschrift dat als bewijs kan dienen.

Wat als koper geen lening krijgt?

Als de koper geen lening kan krijgen binnen een redelijke termijn, dan gaat de koop niet door en kunt u in principe ook geen schadevergoeding krijgen. Tenzij u kunt aantonen dat de koper niet de nodige inspanningen heeft geleverd om een woningkrediet te bekomen.

Hoeveel notariskosten 2023?

Om te beginnen zijn de maximale administratieve kosten van de notaris bij de aankoop-en kredietakte vanaf januari 2023 vastgelegd op 1.250 euro. Ook de notaris zelf levert een slok op de borrel in. Zijn ereloon op de aankoopakte ligt vanaf nu gemiddeld 10 procent lager, en op de kredietakte zelfs 20 procent.

Is advies bij de notaris gratis?

Veel mensen denken dat iedere notaris verplicht is om een half uur gratis advies te geven. Dit is niet het geval. Er zijn notarissen die wel een gratis adviesgesprek aanbieden. Daarom kun je op onze site bij alle notarissen in Nederland aanvragen wat de kosten zijn voor een eerste vrijblijvende bespreking.

Wat kost een basisakte?

Specifieke kosten bij de aankoop van nieuwbouw

Op het gronddeel betaal je 12,5% registratierechten. Ook dit is enkel van toepassing voor de eigenaar van een appartement in een gebouw met verschillende units. Alle eigenaars betalen samen voor de oprichting van de basisakte van het gebouw.

Wat mag een notaris rekenen?

De kosten van een notaris zijn afhankelijk van je vraag en situatie. Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.

Is de ene notaris duurder dan de andere?

De ene notaris is ook niet duurder dan de andere.

Hoe hoger de aankoopwaarde van de woning, hoe hoger de schijf waarin je terechtkomt. Hoe hoger de schijf, hoe lager het toepaste percentage voor de berekening van het ereloon. Zo blijft het ereloon van de notaris beperkt bij de verkoop van duurdere woningen.

Wat kost het schrijven van een woning?

Registratiebelasting of registratierechten

3 % voor de enige eigen gezinswoning, 1 % bij ingrijpende energetische renovatie van de gezinswoning en 12 % voor andere woningen (zoals bijvoorbeeld een tweede woning aan zee) in het Vlaamse Gewest. 12,5 % in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.