Webinar: 'Samen werken aan relaties met jongeren en volwassenen met een LVB'

Hoe motiveer je LVB?

Gevraagd door: ds. Bjorn de Boer  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 4.2/5 (21 stemmen)

Jongeren met een LVB hebben een heel concrete opvatting van de werkalliantie. Vooral goede afspraken over de taken zijn vanuit hun perspectief belangrijk voor hun motivatie voor begeleiding. Daarnaast blijkt vertrouwen in de begeleider ook een belangrijke factor voor de motivatie voor begeleiding.

Hoe begeleid je een LVB er?

Communicatietips voor omgaan met LVB
  • Vermijd rode-lap woorden zoals 'verstandelijke beperking, test, IQ', want grote kans dat mensen dan afhaken. ...
  • Gebruik eenvoudige taal. ...
  • Borg alles wat je afspreekt. ...
  • Maak advies praktisch: Koppel bijvoorbeeld een afspraak die je maakt met een patiënt aan concreet gedrag.

Wat heeft iemand met LVB nodig?

Conceptuele vaardigheden zoals kunnen lezen, schrijven en rekenen. Sociale vaardigheden zoals communiceren en het oplossen van sociale problemen. Praktische vaardigheden zoals persoonlijke verzorging en gebruik maken van openbaar vervoer.

Welke factoren veroorzaken LVB en houden LVB in stand?

Een lvb kan ontstaan door verschillende biologische factoren, zoals een genetische afwijking, ziekte van de moeder tijdens de zwangerschap, en blootstelling aan giftige stoffen als alcohol, drugs en medicijnen tijdens de zwangerschap.

Hoe communiceer je met een LVB?

Bij de communicatie richting mensen met een LVB is het belangrijk een rustige en gelijkwaardige houding aan te nemen. Gebruik korte zinnen (5-7 woorden) zonder moeilijke of buitenlandse woorden. Gebruik geen verwijswoorden (woorden die verwijzen naar een woord dat eerder is gebruikt, zoals die, dat, hem enzovoort).

35 gerelateerde vragen gevonden

Waar lopen LVB ers tegenaan?

Mensen met een LVB hebben in hun leven vaak te maken met kwetsbaarheden en tegenslagen. Zo kunnen ze zichzelf minder goed staande houden in de complexe maatschappij, kost het aangaan van sociale relaties veel moeite, hebben ze moeite met omgaan met stress en missen ze vaak sociale steun.

Hoe benader je mensen met een verstandelijke beperking?

Maak contact
  1. Zorg dat u elkaar goed kunt horen. Kies een rustige plek om een gesprek te voeren.
  2. Praat rustig, duidelijk en in korte zinnen. ...
  3. Als uw naaste een dialect praat, kan het helpen om dat ook te doen.
  4. Help uw naaste om te praten. ...
  5. Gebruik niet alleen woorden.

Waar hebben LVB ers moeite mee?

Kinderen en jongeren met een lvb hebben moeite met het onthouden en verwerken van informatie. Zij hebben een achterstand in het werkgeheugen, een relatief zwak verbaal kortetermijngeheugen en een laag denktempo.

Wat is het verschil tussen LVB en LVB?

Lichte verstandelijke beperking (LVB) Als mensen een laag IQ hebben, noemen we dit een verstandelijke beperking. Veel mensen met een laag IQ redden zich goed zelf, we noemen dit dan een lichte verstandelijke beperking (LVB). Mensen met een lichte verstandelijke beperking vinden een aantal dingen wél vaak moeilijk.

Waarom is structuur belangrijk voor LVB?

Structuren geven duidelijkheid en houvast in de vaak toch al zo gecompliceerde samenleving. Het volgen van vaste patronen als een vaste dagelijkse routine biedt mensen met LVB de nodige houvast en zekerheid. Het is daarom dat de dagstructuur zo'n belangrijke plaats inneemt in het leven van mensen met LVB.

Wat zijn kenmerken van LVB?

Algemene kenmerken
  • Een IQ onder de 75.
  • (Blijvende) achterstand in de ontwikkeling, zowel verstandelijk als lichamelijk zoals moeite met leren of bewegen.
  • Psychische problemen zoals moeite met communicatie en aangaan van (vriendschaps)relaties.
  • Moeite met praktische zaken zoals aankleden, eten, omgaan met geld.

Hoe voelt LVB?

Als iemand minder woorden kent, is het voor hem ook moeilijker om in woorden te zeggen hoe hij zich voelt. Mensen met een LVB uiten hun emoties dan ook vaak op een primaire manier. Dus meteen boos, blij, bang, verdrietig reageren. en ze kunnen hun emoties minder goed beheersen.

Welke 4 Begeleidingsstijlen zijn er?

Er zijn vier begeleidingsstijlen te onderscheiden die de OK-medewerker bij het begeleiden van een student kan inzetten: instrueren, overtuigen, ondersteunen en delegeren.

Welke begeleidings stijlen zijn er?

Dit zijn de vier begeleidingsstijlen.
...
Hoe begeleid jij jouw cliënt met beperking?
  1. 4 stijlen van begeleiding van de cliënt:
  2. Instrueren. ...
  3. Overtuigen. ...
  4. Overleggen. ...
  5. Delegeren.

Wat is de Triple C methode?

Triple-C is een behandelmodel voor mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. De drie C's staan voor Cliënt, Coach en Competentie. Triple-C neemt niet het probleemgedrag, maar de menselijke behoeften als uitgangspunt.

Hoe herken je een laag IQ?

Bij (jong)volwassenen kunnen bijvoorbeeld een laag opleidingsniveau, een klein sociaal netwerk, een gebrek aan concrete vaardigheden als klokkijken en het hebben van wat meer kinderlijke hobby's en voorkeuren tekenen zijn dat er sprake is van een lvb of zwakbegaafdheid.

Welk IQ is zwakbegaafd?

Iemand met zwakbegaafdheid heeft een IQ tussen de 70 en 85. Iemand met een lichte verstandelijke beperking heeft een IQ tussen 50-70 en beperkingen in het aanpassingsvermogen die zijn ontstaan gedurende de ontwikkelingsperiode.

Wat doet een begeleider LVB?

Als begeleider LVB ondersteun je mensen met een lichte verstandelijke beperking bij het maken van hun eigen keuzes. Je helpt ze zelfstandig te zijn en betrekt hier hun netwerk bij. Samen met de cliënt geef je de dag betekenis.

Welke activiteiten kun je doen met verstandelijke beperking?

Activiteiten voor mensen met een verstandelijke beperking
  • Samen koken.
  • Creatieve soos.
  • Dichten.
  • Yoga.
  • Badminton.
  • Bowlen.
  • Fitness.
  • Zwemmen.

Wat voor werk doen mensen met een verstandelijke beperking?

We hebben boerderijen, ateliers, winkels, bakkerijen, kantines, lunchrooms. Allemaal met hun eigen invulling en waar jij je vaardigheden kunt ontwikkelen. Met hulp van de werkbegeleider, jobcoach of de Zozijn School ga je de werkzaamheden steeds zelfstandiger doen.

Wat kun je doen aan een verstandelijke beperking?

Vaak hebben mensen met een verstandelijke beperking bijkomende problemen waarbij een behandeling hulp kan bieden. Denk hierbij aan logopedie (spraak), ergotherapie (motoriek en ADL-vaardigheden) en psychologische/orthopedagogische ondersteuning (bij opvoeding- en gedragsproblemen).

Hoe begeleid je een cliënt?

Probeer niet boos te worden, bedenk rustig hoe je het vandaag aan gaat pakken en hoe je de rust kunt bewaren en overbrengen op je cliënten. Zorg is gebaat bij een positieve mindset! Stel je nieuwsgierig op en probeer niet te snel conclusies te trekken of iemand te veroordelen.

Hoe wil je begeleid worden?

Wil je een stagiair goed kunnen begeleiden, dan heb je bij voorkeur de volgende competenties in huis:
  1. Coachen.
  2. Inzicht in leerstijlen.
  3. Feedback geven.
  4. Feedback ontvangen.
  5. Bevorderen van reflectie.
  6. Luisteren.
  7. Inlevingsvermogen.
  8. Complimenten geven.

Wat is Gentle Teaching methode?

Gentle Teaching is een benaderingswijze voor cliënten met bijzondere kwets- baarheden. Begeleiders zijn bekwaam cliënten op momenten van emotionele of psychische nood op een warme manier te begeleiden. Het doel van Gentle Teaching is je verbonden en veilig voelen en je kunnen uiten.

Hoe voorkom je Overvraging?

Heel belangrijk is eenvoudig taalgebruik. “Gebruik bijvoorbeeld in een gesprek geen dubbele ontkenningen en vermijd jargon. Formuleer je mailtjes in korte zinnen en zorg voor een duidelijke boodschap. Maak jouw taalgebruik en houding dus toegankelijker.

Volgende artikel
Wat is typisch autistisch?