Inschrijven bij KVK: zo werkt ‘t | KVK

Hoe moet ik mij inschrijven?

Gevraagd door: Kay Krabbe  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 5/5 (42 stemmen)

U moet zich gratis inschrijven bij de gemeente:
  1. op uw vaste woonadres;
  2. op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis).

Hoe kan ik me ergens inschrijven?

U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.

Kan je inschrijven zonder adres?

Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.

Wat als je niet ingeschreven staat waar je woont?

U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.

Is het verplicht om je in te schrijven bij de gemeente?

U bent verplicht om u binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland (in persoon) in te schrijven. Dit geldt ook als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland verhuist.

41 gerelateerde vragen gevonden

Hoe lang mag je ergens wonen zonder in te schrijven?

Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Hoeveel mensen mogen inschrijven op 1 adres?

In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.

Hoe bewijs je dat je ergens woont?

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

Kan ik iemand bij me inschrijven?

Inschrijving bij de gemeente

De persoon die bij u komt wonen dient zich daarnaast in te schrijven op uw adres. Dit kan bij de gemeente (Basisregistratie Personen, BRP). De overheid controleert namelijk aan de hand van het BRP de samenstelling van het huishouden. Dat is van belang voor verschillende regelingen.

Wat gebeurt er als je iemand laat inschrijven op je adres?

U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.

Wat kost een Inschrijfadres?

Een zakelijk inschrijfadres kost helemaal niet zoveel. Naast eenmalige bemiddelingskosten van Euro 79,00 betaal je gemiddeld rond de 39,00 Euro tot 75,00 Euro per maand (excl. BTW) voor een professioneel zakelijk inschrijfadres.

Hoeveel kost een briefadres?

Kosten. Een briefadres is gratis.

Kan een gemeente inschrijving weigeren?

Artikel 3:41 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht geeft de gemeente de mogelijkheid om de beschikking tot het weigeren van een inschrijving in de BRP te publiceren als de bekendmaking niet kan geschieden door toezending aan belanghebbenden.

Hoe lang duurt het inschrijven bij de gemeente?

Hoe lang duurt het? U wordt binnen 5 werkdagen ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt binnen 2 weken een schriftelijke bevestiging van de inschrijving.

Kan iemand bij mij inwonen?

Voor inwoning in een huurwoning is toestemming nodig van de verhuurder. Dit geldt voor sociale huurwoningen en ook voor woningen in de particuliere of vrije sector. Let wel: bij bijvoorbeeld een éénpersoonswoning zal inwoning niet worden toegestaan.

Hoe lang duurt inschrijven in Nederland?

Meestal wordt uw inschrijving binnen 4 weken verwerkt. U krijgt per post een bevestiging van uw inschrijving met daarbij een overzicht van uw geregistreerde gegevens en uw Burgerservicenummer (BSN).

Hoe lang mag iemand bij je inwonen?

Je bent bevoegd om zolang je wilt iemand onder jouw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang je samenwoont betreft jouw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken. Uiteraard mag de situatie niet leiden tot overlast voor omwonenden of tot overbewoning van het huis.

Wat is het verschil tussen samenwonen en inwonen?

Voor thuiswonende kinderen hoeft u geen inwoning aan te vragen. Wanneer ze eerst ergens anders woonden en weer terugkomen, moet u wel inwoning aanvragen. Wat is samenwonen? Wanneer u uw partner voor onbepaalde tijd bij u in de woning wilt laten wonen, noemen we dit samenwonen.

Kan ik iemand gratis in mijn huis laten wonen?

Als u iemand gratis in uw woning laat wonen, betaalt deze geen schenkbelasting als hij geen enkel recht op bewoning heeft. Van belang is dus dat u alle zeggenschap behoudt en dat u de mogelijkheid heeft de woning per direct te verkopen of zelf te gaan bewonen.

Hoe weet ik wie op mijn adres staat ingeschreven?

Of hoeveel personen er ingeschreven staan? Nee, u kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres. De gemeente geeft geen informatie over particulieren.

Hoe weet ik of ik ingeschreven ben?

Online uw gegevens bekijken via MijnOverheid.nl

Via MijnOverheid kunt u controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de BRP. U kunt inloggen met uw DigiD. Na het inloggen klikt u op Identiteit. Vervolgens klikt u door naar uw persoonsgegevens.

Hoe doet de gemeente Adresonderzoek?

Tijdens een adresonderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u. Als we u hebben bereikt, vragen we u om alsnog uw verhuizing door te geven. Of om informatie op te sturen waaruit blijkt dat uw inschrijving klopt.

Kan je je inschrijven zonder huurcontract?

Als je je via internet wilt inschrijven heb je je DigiD code nodig, en je moet een kopie van je huurcontract meesturen. Als je persoonlijk bij de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen langsgaat, neem dan je paspoort én je huurcontract mee.

Kun je op 2 plekken ingeschreven staan?

Nee, het is de bedoeling dat je maar in één gemeente ingeschreven staat, degene waar je het grootste deel van de tijd woont. Het kan natuurlijk per ongeluk voorkomen dat dit door een fout gebeurd, maar het is niet de bedoeling.

Kan ik mij inschrijven bij mijn ouders?

Inschrijven op het adres van je ouders

Als je tijdelijk gaat verhuizen naar je ouders, ben je volgens de wet verplicht om je ook in de gemeente in te schrijven op hun adres. Meer informatie over het inschrijven bij de gemeente vind je in onze speciale verhuistip daarover.