Toegankelijk vrijwilligerswerk voor mensen met een migratieachtergrond: deel 4

Hoe lang is een geboorte uittreksel geldig?

Gevraagd door: Rowan van Dijk  |  Laatste update: 5 mei 2022
Score: 4.9/5 (15 stemmen)

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt.

Hoe lang is een buitenlandse geboorteakte geldig?

De geldigheidsduur van een buitenlandse akte (geboorte, huwelijk, overlijden) is voor de meeste landen 6 maanden.

Wat kost uittreksel geboorteregister?

€ 14,30 (tarief 2022) exclusief portokosten. Na uw aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.

Hoe lang is een BRP geldig?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.

Waar vraag je uittreksel geboorteregister aan?

Om een afschrift aan te vragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig. U vraagt het afschrift aan bij de gemeente waar de akte is opgemaakt. Dat geldt ook als u daarna bent verhuisd of geëmigreerd.

22 gerelateerde vragen gevonden

Hoe kan ik zien waar mijn kind is ingeschreven?

Uw persoonsgegevens of van uw kinderen inzien

Wilt u uw eigen persoonsgegevens of die van uw minderjarige kinderen zien? Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u of uw kinderen geregistreerd staan in de BRP. Hiervoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD.

Waar is een geboorteakte voor nodig?

Uw kind moet alleen een geboorteakte laten zien, als het in een ander land is geboren dan het land waaruit uw kind gevlucht is. Heeft uw kind een Nederlandse geboorteakte? Dan is het niet nodig om een paspoort te laten zien. Dit geldt ook voor kinderen met een geboorteakte uit landen die horen bij het Apostilleverdrag.

Hoe lang duurt uittreksel BRP?

Doet u de aanvraag op een werkdag vóór 12.00 uur? Dan wordt het uittreksel binnen 5 werkdagen per post verstuurd. Bij een aanvraag op vrijdagmiddag (na 12.00 uur), zaterdag of zondag, gaat het uittreksel na het weekend op de post. De post doet er ongeveer 48 uur over.

Hoeveel kost uittreksel BRP?

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 21,70 (tarief 2022). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard. bij een Stadsloket: het is de bedoeling dat u betaalt met uw pinpas of creditcard.

Welke BRP voor huurwoning?

Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden?  Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.

Hoe duur is een geboorteakte?

Kosten. Een akte kost € 14,30 (tarief 2022). Online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Wat kost een uittreksel burgerlijke stand?

Uittreksel Burgerlijke stand: € 14,30. U krijgt geen geld terug als u een uittreksel Burgerlijke Stand aanvraagt, terwijl de levensgebeurtenis niet in Alkmaar heeft plaatsgevonden. Er zijn dan wel kosten gemaakt om uw gegevens op te zoeken.

Hoe lang duurt geboorteakte aanvragen?

Hoe lang duurt het

Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 10 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.

Hoe lang is een legalisatie geldig?

In Nederland is de legalisatie van een handtekening over het algemeen 3 maanden geldig. In andere landen gelden andere termijnen. Zie voor meer informatie de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Is een buitenlands huwelijk geldig in Nederland?

In de meeste gevallen wordt een buitenlands huwelijk na deze melding gewoon erkend in Nederland. Hiervoor moet wel aan enkele voorwaarden worden voldaan: Het buitenlandse huwelijk moet een burgerlijk huwelijk zijn. Een huwelijk voor de kerk of een andersoortig huwelijk is dus geen geldig huwelijk.

Welke landen zijn aangesloten bij het Apostilleverdrag?

Landen die meedoen met het Apostilleverdrag
  • Albanië (Albania)
  • Andorra.
  • Antigua en Barbuda (Antigua and Barbuda)
  • Argentinië (Argentina)
  • Armenië (Armenia)
  • Australië (Australia)
  • Azerbeidzjan (Azerbaijan)

Hoe kom ik aan Basisregistratie personen?

Bijvoorbeeld uw burgerservicenummer en uw woonadres, maar ook welke voertuigen op uw naam staan. Via MijnOverheid kunt u een aantal van deze gegevens inzien.
...
U kunt bijvoorbeeld de volgende gegevens inzien:
  1. Registratie in de Basisregistratie Personen (BRP)
  2. Uw geregistreerd inkomen.
  3. Welke voertuigen op uw naam staan.

Hoe krijg ik een uittreksel basisregistratie?

U vraagt een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) aan bij de gemeente waar u woont. Er zijn verschillende uittreksels BRP. Op elk soort uittreksel staan verschillende gegevens. Welke soorten uittreksels er zijn ziet u in de tabel.

Welke BRP heb ik nodig?

Er zijn verschillende uittreksels Basisregistratie Personen (BRP). Welk uittreksel u nodig heeft, hangt af van uw situatie. Kies bij het aanvragen van een uittreksel waarvoor u het document nodig heeft. Op elk type uittreksel staan verschillende gegevens.

Hoe lang duurt Basisregistratie personen?

Hoelang duurt het voordat ik informatie uit de basisregistratie personen (BRP) mag inzien? De gemeente verwerkt uw aanvraag binnen 4 weken.

Wat is het verschil tussen GBA en BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) is een centrale database met persoonsgegevens van de inwoners van Nederland. Er staan ook gegevens in van Nederlanders in het buitenland. De BRP is de opvolger van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

Hoe BRP downloaden?

Hoe download ik een BRP?
  1. Log in op www.mijnoverheid.nl met uw DigiD.
  2. Menu selecteer identiteit Bekijk persoonsgegevens.
  3. Daar vindt u al uw gegevens uit de Basisregistatie Personen (BRP)
  4. Sla het op als een PDF bestand.
  5. Upload het op onze Uploadpagina via de e-mail die u van ons ontvangen heeft.

Waarom geboortebewijs?

Kinderen zonder geboortebewijs bestaan officieel niet. Ze staan in geen enkel overheidsregister. Voor politie en justitie is het daardoor bijna onmogelijk deze kinderen te beschermen tegen misbruik, uitbuiting en andere misdaden. Een geboortebewijs zorgt ervoor dat een kind geregistreerd is als staatsburger.

Waarom geboortecertificaat?

Bij stamboomonderzoek is een geboorteakte een belangrijk document omdat hierop vaak de ouders vermeld zijn, met hun leeftijd, beroep en geboorteplaats.

Wat is het verschil tussen geboorteakte en uittreksel?

Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'.

Vorige artikel
Waarom white noise baby?
Volgende artikel
Waarom kind geen volle melk?