Wie is een asielzoeker?

Hoe lang duurt geboorteakte aanvragen?

Gevraagd door: Dina Hofman  |  Laatste update: 5 mei 2022
Score: 4.1/5 (63 stemmen)

Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 10 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.

Hoe kom ik aan mijn geboorteakte?

Om een afschrift aan te vragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig. U vraagt het afschrift aan bij de gemeente waar de akte is opgemaakt. Dat geldt ook als u daarna bent verhuisd of geëmigreerd.

Hoeveel kost een geboorteakte opvragen?

€ 14,30 (tarief 2022) exclusief portokosten. Na uw aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.

Wat kost een geboorte akte?

Kosten. Een akte kost € 14,30 (tarief 2022). Online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Hoe lang is een internationaal geboorte akte geldig?

Hoe lang is een afschrift van een buitenlandse akte geldig? De geldigheidsduur van een buitenlandse akte (geboorte, huwelijk, overlijden) is voor de meeste landen 6 maanden.

38 gerelateerde vragen gevonden

Hoe ziet een internationaal geboortecertificaat er uit?

De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Wat staat er op de geboorte akte?

geboortetijd. geboorteplaats. gegevens van de persoon die de aangifte heeft gedaan (meestal is dat de vader, maar soms is dat de moeder of iemand die bij de geboorte aanwezig was) de datum van aangifte en de naam van de ambtenaar die de akte heeft opgemaakt.

Waar geboorteakte opvragen Nederland?

U vraagt de geboorteakte aan in de gemeente waar u geboren bent. U kunt een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel aanvragen.

Wat kun je met een geboorteakte?

De geboorteakte is het juridisch bewijs van de geboorte. Met dit bewijs heeft je kindje een identificatie en kun je je kindje bijvoorbeeld verzekeren, krijg je kinderbijslag en kun je je kindje inschrijven bij scholen.

Wat is een afschrift van de geboorteakte?

Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand.

Waarom heb je een geboorteakte nodig?

Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk of overlijden. U kunt hier een afschrift of uittreksel van aanvragen. Dat is een schriftelijk bewijs van deze gegevens.

Waarom geboortebewijs?

Kinderen zonder geboortebewijs bestaan officieel niet. Ze staan in geen enkel overheidsregister. Voor politie en justitie is het daardoor bijna onmogelijk deze kinderen te beschermen tegen misbruik, uitbuiting en andere misdaden. Een geboortebewijs zorgt ervoor dat een kind geregistreerd is als staatsburger.

Wat is het verschil tussen geboorteakte en uittreksel?

Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'.

Wat is een internationaal uittreksel?

Een (internationaal) uittreksel uit de Basisregistratie Personen BRP is een verklaring over uw inschrijving in de basisadministratie van de gemeente. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland.

Hoe lang is een geboorte uittreksel geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt.

Wat is een Erkenningsakte?

De erkenning is een authentieke akte waarbij een persoon te kennen geeft dat er een band van vader– of moederschap bestaat tussen zichzelf en een kind. Deze procedure wordt beheerst door het recht van de staat waarvan de ouder de nationaliteit heeft op het ogenblik van de erkenning.

Wat moet je doen als je geen geboorteakte hebt?

Documenten bewijsnood

U kunt bijvoorbeeld één van de volgende bewijzen laten zien: Een verklaring van uw autoriteiten waarin staat dat u geen paspoort en/of geboorteakte kan laten zien. In de verklaring staat ook waarom dit niet kan. U kunt hiervoor contact opnemen met uw ambassade.

Kun je trouwen zonder geboorteakte?

Zijn de gegevens niet op een geboorteakte gebaseerd? Dan kan de ambtenaar van de burgerlijke stand u verzoeken om uw geboorteakte te overleggen. Kunt u geen geboorteakte overleggen? Dan kunt u een beëdigde verklaring over uw geboortegegevens afleggen.

Kan je trouwen zonder geboorteakte?

Geboorteakte. Jij en je partner moeten in principe een uittreksel voorleggen van je geboorteakte. De ambtenaar gaat eerst zelf na of de geboorteakte is opgenomen in de DABS.

Welke uittreksels zijn er?

Er zijn 2 soorten uittreksels:
  • een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
  • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.

Hoe bewijs ik waar ik woon?

Uittreksel bevolkingsregister

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

Waar zie ik mijn burgerlijke staat?

In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

Waar kun je zien waar je staat ingeschreven?

U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.

Welke documenten heb je nodig als je gaat trouwen?

Bij de huwelijksaangifte heb je de volgende papieren nodig, verkrijgbaar bij de afdeling burgerzaken in de gemeente waar je woont: Een recent afschrift van de geboorteakte, op te vragen op het gemeentehuis; Een recent uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) persoonsgegevens.

Wat heb je nodig als je gaat trouwen?

Voordat je mag trouwen, moet je eerst een verklaringen doen van een voorgenomen huwelijk (voorheen ondertrouw). Neem contact op met de gemeente voor de procedure. De getuigen moeten bij dit onderdeel bekend zijn en iedereen moet in het bezit zijn van een geldig paspoort of identiteitsbewijs.