Aanvraag Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Hoe lang duurt een BRP uittreksel?

Gevraagd door: Jasper Muijs  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.1/5 (18 stemmen)

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Hoeveel kost uittreksel BRP?

Kosten. Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Hoelang voor BRP?

Hoelang duurt het voordat ik informatie uit de basisregistratie personen (BRP) mag inzien? De gemeente verwerkt uw aanvraag binnen 4 weken.

Kan je een BRP online aanvragen?

Vanaf nu is het mogelijk om een aangevraagd uittreksel basisregistratie personen (BRP) digitaal te ontvangen in MijnOverheid. Via de website is het mogelijk om veel producten digitaal aan te vragen. Zo ook een uittreksel voor de basisregistratie personen (BRP), ook wel uittreksel bevolkingsregister genoemd.

Hoe krijg ik een uittreksel van BRP?

U vraagt een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) aan in de gemeente waar u woont.

38 gerelateerde vragen gevonden

Welk uittreksel BRP voor huurwoning?

Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden?  Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.

Kan ik mijn BRP downloaden?

Dat kan door in te loggen op MijnOverheid.nl. Of vraag bij uw gemeente na hoe uw persoonsgegevens in de BRP staan geregistreerd. U kunt uw persoonsgegevens in de BRP via MijnOverheid.nl bekijken. Of door een afspraak te maken aan de balie van uw gemeente.

Hoe lang wachten op BRP?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Is BRP verplicht?

Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Waar heb je een uittreksel BRP voor nodig?

U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging. De informatie die op een uittreksel uit de BRP is vermeld, hangt af van het doel waarvoor u het uittreksel nodig heeft.

Hoe weet ik of ik in het BRP sta?

Online uw gegevens bekijken via MijnOverheid.nl

Via MijnOverheid kunt u controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de BRP. U kunt inloggen met uw DigiD. Na het inloggen klikt u op Identiteit. Vervolgens klikt u door naar uw persoonsgegevens.

Hoe ziet een BRP eruit?

Het gaat om gegevens als naam, burgerservicenummer (BSN), geslacht, geboortedatum, geboorteplaats en adres. De Nederlandse overheid heeft deze gegevens nodig om bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs te kunnen maken.

Hoe kun je zien wie er op je adres staat ingeschreven?

Of hoeveel personen er ingeschreven staan? Nee, u kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres. De gemeente geeft geen informatie over particulieren.

Wat betekent BRP van de gemeente?

De Basisregistratie Personen (BRP) bevat persoonsgegevens van inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die Nederland hebben verlaten (niet ingezetenen). Personen die korter dan 4 maanden in Nederland wonen kunnen ook als niet-ingezetenen in de BRP staan.

Wie mag BRP inzien?

Wie mogen mijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien? Naast een aantal soorten organisaties, zoals de Belastingdienst, mag uzelf uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien. Ouders of verzorgers met ouderlijk gezag hebben inzage in gegevens van hun minderjarige kinderen.

Hoeveel mensen kunnen op 1 adres ingeschreven staan bij koophuis?

In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.

Kan de gemeente mij uitschrijven?

De gemeente mag niet zomaar iemand uitschrijven. Eerst moet de gemeente een adresonderzoek doen. Vraag dit aan bij de gemeente Amersfoort of de gemeente Leusden. Als na het onderzoek niet bekend is waar iemand woont, dan wordt die persoon uitgeschreven.

Hoe lang duurt het voordat een inschrijving bij de gemeente?

Hoelang duurt het? Meestal kan de gemeente uw inschrijving binnen 4 weken verwerken. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving met een overzicht van uw geregistreerde gegevens.

Hoe lang mag je ergens wonen zonder in te schrijven?

Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland verblijft, moet zich laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Via de BRP kan de overheid in contact komen met haar burgers. U laat zich inschrijven in de BRP op uw woonadres. Of anders op een briefadres.

Hoe sla je BRP op als pdf?

BRP Basis Registratie Personen
  1. Log in op www.mijnoverheid.nl met uw DigiD.
  2. Menu selecteer identiteit Bekijk persoonsgegevens.
  3. Daar vindt u al uw gegevens uit de Basisregistatie Personen (BRP)
  4. Sla het op als een PDF bestand.
  5. Upload het op onze Uploadpagina via de e-mail die u van ons ontvangen heeft.

Is de BRP openbaar?

De gemeente houdt persoonsgegevens van u bij voor de uitvoering van overheidstaken. Uw gegevens worden opgeslagen in een landelijk systeem: de Basisregistratie Personen (BRP). Persoonsgegevens uit de BRP zijn niet openbaar. Alleen organisaties met een publieke of maatschappelijke taak kunnen gegevens opvragen.

Kan verhuurder BRP inzien?

Minister Plasterk van BZK wil verhuurders geen inzage geven in persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).

Welke documenten nodig voor sociale huur?

Documenten die u kunt meenemen:
  • Een inkomensverklaring. Deze vraagt u op bij de Belastingdienst. ...
  • Uw laatste drie loonstrookjes. En die van uw partner en huisgenoten als ze inkomen uit werk hebben. ...
  • Specificatie van uw uitkering. ...
  • Uw jaaropgave van het afgelopen jaar. ...
  • Bent u student?

Welke BRP voor woningcorporatie?

Een historisch uittreksel Basis Registratie Personen (BRP)

Let op: als je het historisch BRP online opvraagt bij de gemeente, moet je in het aantekenveld aangeven dat het een uittreksel voor een woningcorporatie is. Bij een incomplete BRP kan het zijn dat we de woning niet aan je toewijzen.

Wat riskeer je als je op een ander adres dan je domicilieadres woont?

Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont.