Mik verwacht haar eerste kindje | Hij is een Zij - Hoe is het nu met?

Hoe krijg je een geboortebewijs?

Gevraagd door: Kay van Doorn  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.5/5 (23 stemmen)

U vraagt de geboorteakte aan in de gemeente waar u geboren bent. U kunt een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel aanvragen.

Waar heb je een geboorte akte voor nodig?

Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.

Wat is internationale geboorteakte?

De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Hoe kom ik aan een geboorte akte?

Een instantie vraagt u om een geboorteakte. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u geboren bent. U krijgt vervolgens een afschrift of een meertalig (internationaal) uittreksel van de akte. De originele akte blijft eigendom van de gemeente.

Wat kun je doen met een geboorteakte?

De geboorteakte is het juridisch bewijs van de geboorte. Met dit bewijs heeft je kindje een identificatie en kun je je kindje bijvoorbeeld verzekeren, krijg je kinderbijslag en kun je je kindje inschrijven bij scholen.

15 gerelateerde vragen gevonden

Wat als je geboorteakte kwijt bent?

Wilt u een kopie van uw geboorteakte? U heeft deze bijvoorbeeld nodig als de gemeente hierom vraagt. Vraag dan een afschrift of uittreksel van uw geboorteakte aan.
...
Op het uittreksel van de geboorteakte moeten de volgende gegevens staan:
  1. uw naam;
  2. uw geslachtsnaam;
  3. uw geboorteplaats;
  4. uw geboortedatum.

Hoe lang duurt uittreksel geboorteregister?

Hoe lang duurt het

Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 5 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.

Wat kost een geboorte akte?

Kosten. Een akte kost € 14,30 (tarief 2022).

Hoe kom ik aan een kopie overlijdensakte?

Hoe kan ik de overlijdensakte opvragen?
  1. Gebruik de overlijdensverklaring om aangifte doen bij de burgerlijke stand van de gemeente waarin de persoon is overleden.
  2. De gemeente maakt de akte van overlijden op.
  3. De uitvaartverzorger en familie krijgen hiervan een uittreksel.

Waar kan ik een overlijdensakte krijgen?

De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde. U kunt een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur waar de persoon is overleden.

Hoe lang is een internationale geboorteakte geldig?

Hoe lang is een afschrift van een buitenlandse akte geldig? De geldigheidsduur van een buitenlandse akte (geboorte, huwelijk, overlijden) is voor de meeste landen 6 maanden.

Wat is een internationaal uittreksel?

Een (internationaal) uittreksel uit de Basisregistratie Personen BRP is een verklaring over uw inschrijving in de basisadministratie van de gemeente. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland.

Wat staat er in een uittreksel van het geboorteregister?

In een uittreksel burgerlijke stand kunnen gegevens staan over geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding en overlijden.

Welke instanties krijgen automatisch bericht van overlijden?

Na de aangifte van overlijden worden de volgende instanties automatisch op de hoogte gesteld:
  1. Het UWV. Indien de overledene was ingeschreven bij het UWV, dan stopt de uitkering op de dag na overlijden. ...
  2. Sociale Verzekerings Bank (SVB) ...
  3. De Belastingdienst. ...
  4. Hoogheemraadschap. ...
  5. Gemeentelijke belastingen.

Wie krijgt er een overlijdensakte?

Je kunt alleen toestemming tot aanvraag krijgen van de volgende personen: Kinderen of kleinkinderen van de persoon die is overleden. Echtgenoot of echtgenote van de persoon die is overleden. Ouders of opa en oma van de persoon die is overleden.

Van wie krijg je de akte van overlijden?

Na de aangifte maakt de gemeente een akte van overlijden op. Op de akte staan de gegevens van de overledene.

Hoe lang duurt een uittreksel?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Hoe kan ik zien waar mijn kind is ingeschreven?

Uw persoonsgegevens of van uw kinderen inzien

Wilt u uw eigen persoonsgegevens of die van uw minderjarige kinderen zien? Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u of uw kinderen geregistreerd staan in de BRP. Hiervoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD.

Wat is een Ongehuwdverklaring?

Een ongehuwdverklaring (verklaring burgerlijke staat) kunt u gebruiken om te bewijzen dat u niet getrouwd bent. Bijvoorbeeld als u in het buitenland wilt trouwen. Een ongehuwdverklaring is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP).

Welke uittreksels BRP zijn er?

Er zijn 2 soorten uittreksels:
  • een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
  • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.

Hoe kan je bewijzen waar je woont?

Uittreksel bevolkingsregister

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

Wat is uittreksel huwelijksregister?

Wilt u een bewijs van het huwelijk hebben? Vraag dan een 'uittreksel uit het huwelijksregister' aan bij de gemeente waar u bent getrouwd. Voor gebruik in het buitenland kunt u een meertalig uittreksel van de huwelijksakte aanvragen. Hier moet u wel voor betalen.

Welke BRP heb ik nodig?

Er zijn verschillende uittreksels Basisregistratie Personen (BRP). Welk uittreksel u nodig heeft, hangt af van uw situatie. Kies bij het aanvragen van een uittreksel waarvoor u het document nodig heeft. Op elk type uittreksel staan verschillende gegevens.

Wat kost een internationale akte van overlijden?

Een internationaal uittreksel kost € 14,30 (tarief 2022).

Hoe lang is een Marokkaanse geboorteakte geldig?

De gelegaliseerde geboorteakte is 6 maanden geldig. De gelegaliseerde huwelijksakte (ook ouder dan 6 maanden) is icm een een afschrift van de registratie van het huwelijk/geregistreerd partnerschap in de GBA altijd geldig.

Volgende artikel
Is azijn goed voor zwangerschap?