Over de aanvraag van het 🇲🇦 Marokkaanse trouwboekje -About the 🇲🇦family booklet

Hoe krijg ik uittreksel geboorteakte?

Gevraagd door: Ayden Güneş Bsc  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.3/5 (39 stemmen)

Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand vraagt u aan bij de gemeente. U doet dit bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Een geboorteakte vraagt u bijvoorbeeld aan in de gemeente waar u geboren bent.

Hoe lang duurt uittreksel geboorteregister?

Hoe lang duurt het

Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 5 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.

Wat kost een geboorte uittreksel?

Kosten. Een akte kost € 14,30 (tarief 2022). Online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Hoeveel kost een geboorteakte opvragen?

€ 14,30 (tarief 2022) exclusief portokosten. Na uw aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.

Waar krijg je geboorte akte?

U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur van de geboorteplaats, aan het loket van de dienst Burgerzaken. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen: via het e-loket van uw gemeente.

17 gerelateerde vragen gevonden

Waar kan ik een overlijdensakte krijgen?

De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde. U kunt een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur waar de persoon is overleden.

Hoe kom ik aan een kopie overlijdensakte?

Hoe kan ik de overlijdensakte opvragen?
  1. Gebruik de overlijdensverklaring om aangifte doen bij de burgerlijke stand van de gemeente waarin de persoon is overleden.
  2. De gemeente maakt de akte van overlijden op.
  3. De uitvaartverzorger en familie krijgen hiervan een uittreksel.

Wat staat er in een uittreksel van het geboorteregister?

In een uittreksel burgerlijke stand kunnen gegevens staan over geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding en overlijden.

Wat kun je doen met een geboorteakte?

De geboorteakte is het juridisch bewijs van de geboorte. Met dit bewijs heeft je kindje een identificatie en kun je je kindje bijvoorbeeld verzekeren, krijg je kinderbijslag en kun je je kindje inschrijven bij scholen.

Wat is het verschil tussen een akte en een uittreksel?

Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'. Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland.

Wat moet je doen als je geen geboorteakte hebt?

Wie geen geboorteakte of geboorteattest kan voorleggen, en de onmogelijkheid of zware moeilijkheden kan aantonen, moet aan de vrederechter een akte van bekendheid vragen.

Hoe lang duurt een uittreksel?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Hoe ziet een internationaal uittreksel eruit?

Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Hoe kan ik zien waar mijn kind is ingeschreven?

Uw persoonsgegevens of van uw kinderen inzien

Wilt u uw eigen persoonsgegevens of die van uw minderjarige kinderen zien? Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u of uw kinderen geregistreerd staan in de BRP. Hiervoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD.

Waarom is een geboorteakte belangrijk?

Waarom het belangrijk is dat kinderen worden geregistreerd

Een geboorteakte is een bewijs van je wettelijke identiteit. Daarmee kan je je nationaliteit en leeftijd aantonen. Dat is nodig om toegang te krijgen tot sociale voorzieningen, zoals gezondheidszorg, onderwijs en tot het rechtssysteem.

Is een geboorteakte verplicht?

Aangifte van een Nederlands kind van Nederlandse ouders in het buitenland. Als een Nederlands kind van Nederlandse ouders in het buitenland wordt geboren, moet er een geboorteakte worden opgesteld door de plaatselijke autoriteiten.

Wat is een Ongehuwdverklaring?

Een ongehuwdverklaring (verklaring burgerlijke staat) kunt u gebruiken om te bewijzen dat u niet getrouwd bent. Bijvoorbeeld als u in het buitenland wilt trouwen. Een ongehuwdverklaring is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP).

Wat is een afschrift geboorteakte?

Een afschrift is een officiële kopie van de geboorteakte. De gemeente zet er een stempel op. Op het afschrift staat dezelfde informatie als op uw geboorteakte.

Welke uittreksels BRP zijn er?

Er zijn 2 soorten uittreksels:
  • een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
  • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.

Welke instanties krijgen automatisch bericht van overlijden?

Na de aangifte van overlijden worden de volgende instanties automatisch op de hoogte gesteld:
  1. Het UWV. Indien de overledene was ingeschreven bij het UWV, dan stopt de uitkering op de dag na overlijden. ...
  2. Sociale Verzekerings Bank (SVB) ...
  3. De Belastingdienst. ...
  4. Hoogheemraadschap. ...
  5. Gemeentelijke belastingen.

Wie krijgt er een overlijdensakte?

Je kunt alleen toestemming tot aanvraag krijgen van de volgende personen: Kinderen of kleinkinderen van de persoon die is overleden. Echtgenoot of echtgenote van de persoon die is overleden. Ouders of opa en oma van de persoon die is overleden.

Van wie krijg je de akte van overlijden?

Na de aangifte maakt de gemeente een akte van overlijden op. Op de akte staan de gegevens van de overledene.

Waar kan ik een attest van erfopvolging aanvragen?

Om een attest van erfopvolging te verkrijgen, moet men zich wenden tot het Kantoor Rechtszekerheid dat bevoegd is voor de woonplaats van de overledene.
  1. Download het aanvraagformulier.
  2. Vul het aanvraagformulier in.

Waar kan ik mijn uittreksel vinden?

Inzage. U bent de enige die uw persoonlijke gegevens kan inzien via MijnOverheid. Uw gegevens zijn alleen toegankelijk nadat u heeft ingelogd met uw DigiD.

Hoe ziet een BRP eruit?

Persoonsgegevens van ingezetenen in de BRP

Hun voornamen en achternamen, geslacht en burgerservicenummers. Uw nationaliteit en de reden voor het verkrijgen of verliezen van de Nederlandse nationaliteit. Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner.