Hoe om te gaan met mensen die je niet aardig vindt op je werk (MOEILIJKE COLLEGA'S)

Hoe ga je om met een collega die niet reageert?

Gevraagd door: Floor Kalloe Bsc  |  Laatste update: 6 december 2025
Score: 5/5 (70 stemmen)

Hoe ga je om met een vervelende collega? 8 tips!
  1. De impact van een vervelende collega.
  2. Omgaan met een vervelende collega: 8 tips.
  3. #1 Uit je gedachten.
  4. #2 Leer het perspectief van de ander kennen.
  5. #3 Verleg je focus.
  6. #4 Word niet zelf de vervelende collega.
  7. #5 Blijf professioneel.
  8. #6 Accepteer het.

Hoe ga je om met een collega die niets doet?

Frenemies op de werkvloer: Hoe ga je om met een collega die je...
  • Check-in met jezelf. Ga eerst kritisch na bij jezelf waarom je die collega niet mag. ...
  • Houd het professioneel. ...
  • Niet roddelen. ...
  • Ga het gesprek aan met je frenemy. ...
  • Hulp van een derde partij. ...
  • Focus op jezelf & behoud de balans.

Hoe ga je om met een collega die niet reageert?

Neem het niet persoonlijk als een collega niet op een e-mail reageert. Het kan vervelend zijn, maar meestal is het geen kwaadaardige actie. Geef een follow-up e-mail een gevoel van urgentie om collega's te motiveren om te reageren . Kom langs bij de werkplek van een collega voor een persoonlijk vervolggesprek.

Wat moet je doen als een collega je negeert?

Vervelende collega? 9 tips hoe je hier het beste mee om kunt gaan!
  1. Blijf kalm. Laat je niet gek maken. ...
  2. Begrijp de onderliggende reden. ...
  3. Vraag je omgeving naar hun perspectief. ...
  4. Laat je vervelende collega weten waarom je iets doet. ...
  5. Bouw een 'relatie' op. ...
  6. Behandel je collega met respect. ...
  7. Focus op de oplossing. ...
  8. Negeren.

Hoe kan ik een conflict met een collega oplossen?

Conflict met een collega uitpraten
  1. Zorg dat je de tijd en ruimte hebt om erover te praten. ...
  2. Focus op gedrag en gebeurtenissen. ...
  3. Luister. ...
  4. Maak helder waar je het met elkaar over (on)eens bent. ...
  5. Bespreek hoe je het wilt oplossen. ...
  6. Hou de communicatie open.

27 gerelateerde vragen gevonden

Wat moet je niet doen bij een conflict?

Niet doen tijdens een conflict
  1. Weid niet teveel uit en haal er geen andere dingen bij: Dat leidt af van de kern van de zaak;
  2. Laat andere mensen erbuiten: jullie hebben samen een kwestie op te lossen en de mening van anderen gaat daar niet bij helpen;
  3. Respecteer de ander en trek zijn of haar redelijkheid niet in twijfel;

Hoe ga je om met collega's die altijd de boventoon voeren?

Maak het probleem eerst helder en concreet voor jezelf. Kies een moment dat je emoties niet de boventoon voeren. Zo zorg je ervoor dat je kalm kunt achterhalen waar precies de angel voor jou zit. Het is belangrijk dat je jouw negatieve gedachten hier zoveel mogelijk buiten laat.

Wat is een toxische collega?

Een toxische medewerker is wat anders dan een moeilijke medewerker. Toxische medewerkers richten niet alleen schade aan maar besmetten ook anderen met hun gedrag. Ze brengen een energievretend patroon op gang van elkaar frustreren en naar beneden halen.

Wat is oncollegiaal gedrag?

Wat is oncollegiaal gedrag? Oncollegiaal gedrag wordt ook wel als egocentrisch gedrag gezien. Wanneer je oncollegiaal bent, denk je vooral aan jezelf en het behalen van je eigen doelen. Je stelt je niet behulpzaam op, trekt je weinig aan van je collega's en gaat voor eigen gewin.

Hoe moet je omgaan met iemand die je negeert?

Negeren kan voor de ander vaak pijnlijk zijn. Het is beter om direct te communiceren en misverstanden te voorkomen. Probeer dus niet te negeren, maar te praten. Soms kan het wel helpen om tijdelijk afstand te nemen om tot een oplossing te komen.

Hoe ga je om met iemand die niet reageert?

Door iemand gewoon plotseling te negeren, of door ineens onvindbaar te zijn, kun je immers snel duidelijk maken dat je geen interesse meer in iemand hebt. Het idee om gewoon maar niets meer van je te laten horen om zo duidelijk te maken dat je er geen zin meer in hebt, kan daardoor wellicht aantrekkelijk lijken.

Hoe ga je om met een onzekere collega?

Wees vriendelijk in de communicatie, maar wel duidelijk in je verwachtingen. Informeer regelmatig hoe het met deze collega gaat en geef aan dat je beschikbaar bent als gesprekspartner. Stimuleer de onzekere collega om zich uit te spreken en voor zichzelf op te komen.

Hoe wijs je een collega af?

Hoe wijs je iemand netjes af? 7 fijne tips om moeiteloos af te wijzen
  1. Tip 1 – Zeg direct nee: stel het niet uit.
  2. Tip 2 – Geef de reden(en)
  3. Tip 3 – Benoem een positieve intentie.
  4. Tip 4 – Gebruik het feedbackmodel.
  5. Tip 5 – Zeg hoe jij je voelt: gebruik geweldloze communicatie.

Hoe ga je om met een controlerende collega?

Hoe kun je hier het beste mee omgaan?
  1. Toon empathie en veroordeel je collega niet. Vertoont je collega controlerend gedrag? ...
  2. Stel duidelijke grenzen (maar blijf respectvol) Gaat je collega met dat controlerende gedrag over je grenzen heen? ...
  3. Voer een eerlijk en constructief gesprek. ...
  4. Vraag de hulp van je leidinggevende.

Hoe ga je om met een achterbakse collega?

Pak die collega aan met onderstaande tips en maak je werk weer een stuk leuker.
  1. 7 tips om te leren omgaan met een achterbakse collega. ...
  2. Tip 2: Kom voor jezelf op. ...
  3. Tip 3: Documenteer het gedrag zorgvuldig. ...
  4. Tip 4: Sluit een achterbakse collega niet volledig uit en blijf professioneel. ...
  5. Tip 5: Houd controle over de situatie.

Hoe ga je om met een manipulatieve collega?

Hoe ga je om met manipulatie?
  1. Beoordeel de situatie. Bepaal met wat voor soort situatie je te maken hebt. ...
  2. Voel je emoties. ...
  3. Bespreek het met je collega. ...
  4. Focus op het positieve. ...
  5. Behandel iemand zoals je zelf behandeld wilt worden. ...
  6. Onveilige situatie.

Hoe ga je om met oneerlijke collega's?

Zo leer je omgaan met een vervelende collega

Door je gedachten openlijk te delen met ik-taal, de ander's perspectief te begrijpen en je focus te verleggen naar het positieve, vermindert de impact van vervelend gedrag. Blijf professioneel, vermijd roddelen en geef prioriteit aan je eigen welzijn.

Wat is een slechte collega?

Negatieve collega's kunnen lastig zijn in de omgang, vooral wanneer dit invloed heeft op de werkomgeving. Zo'n collega kun je herkennen aan het hebben van kritiek op anderen, klagen zonder oplossingen en gebrek aan motivatie. Daarnaast zijn ze vaak aan het roddelen en slecht in de communicatie.

Hoe ga je om met een conflict met je collega?

Een conflict met uw collega: hoe gaat u hier het beste mee om?
  1. Het zelf op zoek gaan naar een oplossing, zonder tussenkomst van de werkgever. ...
  2. Bewaar uw kalmte tijdens het communiceren. ...
  3. De vuile was buitenhangen is nooit een goed idee. ...
  4. Uw collega op de hoogte stellen van communicatie met de werkgever.

Hoe ga je om met een collega die je niet mag?

Zo ga je ermee om: laat de directe aanleiding van de teleurstelling (het niet ingeleverde rapport bijvoorbeeld) even los. “Ik wil het eerst even met je hebben over hoe we samenwerken.” Vertel wat je niet oké vindt en wat je in de toekomst van de ander verwacht. Vraag na de reactie waar die negativiteit vandaan komt.

Hoe neem je afstand van een collega?

Negeer lastige of afleidende collega's in plaats van tijd te besteden aan reageren of proberen ze te veranderen . Blijf kalm en negeer hun gedrag, zodat je je kunt concentreren op je werk. Als je collega weet dat zijn of haar acties geen reactie van jou oproepen, kan hij of zij je meer ruimte en respect geven.

Wat is een giftige werksfeer?

Een giftige werkomgeving is een plek waar schadelijke dingen – of het nu gaat om gedrag, houdingen of situaties – net zo hardnekkig zijn als die vlek die er maar niet uitgaat.

Hoe zet je iemand op zijn plaats?

En soms is het nodig om duidelijk grenzen te stellen.
  1. Stap 1: geef aan dat de ander over je grens gaat. ...
  2. Stap 2: herhaal je boodschap. ...
  3. Stap 3: geef de consequentie aan als de ander blijft doorgaan en stel hem duidelijk voor de keuze. ...
  4. Stap 4: reageer consequent. ...
  5. Stap 5: meld en registreer. ...
  6. Stap 6: neem contact op.

Hoe ga je om met arrogante collega's?

11 strategieën.
  1. Bedenk dat ook jij niet perfect bent. ...
  2. Je hoeft iemand niet aardig te vinden om te kunnen samenwerken. ...
  3. Vat het niet persoonlijk op. ...
  4. Leer je eigen emoties herkennen. ...
  5. Vertel rustig hoe wat het gedrag van je collega met jou doet. ...
  6. Zorg goed voor jezelf. ...
  7. Werk aan je eigen werkplezier en werkgeluk.

Hoe ga je om met collega's die negatief zijn?

Je kunt de collega laten weten dat je het beste met hem of haar voor hebt en zou willen dat de situatie anders is. Hiermee leg je de verantwoordelijkheid bij de ander. Geef het tijd om de ander hier over na te laten denken en geef hem of haar ook de kans om ander gedrag te laten zien.

Volgende artikel
Waarom moet je een koprol kunnen?